Skip to main content

Sepanjang Jalan Kenangan 2013;

2014 akan membuka tirai. dan aku memang sangat berdebar!
untuk tahu apa lagi peristiwa yang akan ku lalui pada tahun itu
as for me, sebelum mula tahun pun, aku dapat rasa macam2 akan jadi.
and I can't wait for that!
semoga dipermudahkan untuk segalanya.
Amin.. Ya Rabbal Alamin

macam blog yang lain, for sure lah akan buat rumusan.
rumusan suka duka 2013 mereka.
so, aku buat month by month okeh!
dan semua kejadian berpandukan history dalam facebook 
wakakakakak sungguh tak ingat

sambil taip, sambil pasang lagu lagu romantis gitu.
puiiii. nak masuk feeling la tu.

JANUARY.
aku mendapat tawaran sebagai guru ganti di SMK Pantai, W.P.Labuan
and jujurnya, every inch aku menjadi guru ganti,
memang dozens of experience aku dapat.
serius.
until now, aku memang tak henti2 mengucapkan syukur,
kerana Allah beri aku kesempatan untuk lalui pengalaman mengajar di sekolah menengah.
and plus, di sana, I met my student yang boleh jadi geng lepak hahaha

murid tingkatan 4. dan aku guru BM mereka




harus lah ada gambar "selfie" sebelum mengajar muahahahaha
FEBRUARY
 selepas tamat kontrak guru ganti aku di SMK Pantai,
aku ceburkan diri pula sebagai Enumerator UKM.
jalan jalan ambil soal selidik dengan smua premis kerajaan.
best juga, sebab boleh jumpa karenah yang macam macam gitu.
gaji pun boleh tahan. memang best!

my name tag
not only that, dalam masa yang sama aku part time jual pendrive online. 
gigih gila aku cari duit kan.
memang tunggu posting buat kita sangat desperate untuk cari duit
di sekian ceruk muka bumi

MARCH
tak lama lepas tu, aku nampak iklan Pusat Tuisyen Labuan.
untuk cari student lah untuk belajar disitu,
tapi aku pula sibuk pergi inbox untuk tanya kerja kosong.
hahahahahah! and aku dapat kerja itu.
ditawarkan sebagai guru tusyen matematik PMR.
honestly,
aku memang cuak juga. 
tapi aku cakap dalam hati, 
aku tahu di mana kekuatan aku, dan aku perlu pengalaman ini.
dan overall aku suka ajar tusyen ni. lagipun every sunday saja.
and plus, aku dapat juga ilmu matematik 
dan berjumpa dengan murid murid aku yang sempoi sampai sekarang

sambil minta kena ambil gambar, sambil mengira jawapan murid haha

APRIL 
aku dapat tawaran untuk menduduki peperiksaan Pegawai Tadbir & Diplomatik
aku pergi pun untuk dapat pengalaman.
macam encik boyfie cakap 'pergi saja, nanti kalau orang tanya, ada pengalaman suda kan'
dan aku study untuk exam ni sebenarnya lebih lagi dari aku study masa IPG.
hahahaha sampai aku ingat masa tu hampir semua dasar kerajaan,
including nombor hotline yang ada.
ko hader?

 

dan bukan itu saja, selepas itu,
aku ada temuduga SPP untuk jawatan PPPS DG41,
haha ni siap pergi KK lagi untuk interview.
tapi esok interview, hari sebelumnya,
siap melalak lagi karaoke nyanyi2, jimba2 di one borneo.
adesssshhh.
bab soalan iv, aku tak ingat sangat 
sebab aku sendiri pun tak tahu apa mo jawab

MAY
my convocatiooooooooooonn.
howyeahhhh and plus family day untuk famili sebelah babah di Port Dickson
sempat juga pergi Pahang untuk hadiri majlis kawin.
and bulan ni sangat best, sebab sambil konvo sambil jenjalan.

Photo
konvo trip my memet dari start IPG until noww!!
 bukan itu sahaja, aku jumpa jadi guru ganti lagi di SK Pantai, WP Labuan.
kali ni memang best lagi, sebab ajar budak2.
which is memang itu kesukaan aku.
mengajar budak2 yang bikin marah, tapi bila tengok muka inesen
terus rasa kesian. nduuu comel bah.

sempat juga aku celebrate Hari Guru disini.siap sukan sukan lagi.
JUNE
aku mendapat keputusan posting yang pertama pada bulan ini.
dan mulanya aku ditempatkan di Daro, Sarawak.
aku ingat lagi, kali pertama aku key in i/c number aku,
dan keluar negeri penempatan SARAWAK,
aku menangis sepuas2nya wakakakkakakaa
dan orang yang paling kena tempias ialah encik boyfie.
ya la, di suru bertenang, malahan siap di marah lagi sebab tak faham perasaan.

susah mau describe perasaan aku.
maybe sebab aku banyak dengar pasal pedalaman punya kehidupan, 
and bla bla bla.
tapi dalam bulan ni juga, aku pergi Tawau.
yeaaaaaaahh kurang sikit berdukacita aku.
maiahahahahaha 
kenduri kesyukuran aku sudah bekerja diadakan di rumah Mak Long,
tapi spoil betul lah encik boyfie ni sakit pula masa tu.

our first kenduri sesame gitu


 JULY

beberapa hari sebelum aku datang ke Daro dan beli tiket,
aku berjaya dalam permohonan suka sama suka dengan rakan dari ipg lain.
beliau ingin ke Daro, while me dia suruh ganti di Miri,
I asked my mom, either mau terima ka tidak.
and mama cakap yes, harus lah. sebab Miri dan Labuan sudah dekat.
and tak juga merisaukan sangat.

selidik punya selidik,
my school adalah sekolah pedalaman 1
berdebar juga ni. tapi nasib baik,
aku ada senior KPLI di sekolah tu, so bolehlah aku tanya soalan macam2,
dan lagi seronok, sebab bukan aku seorang saja, malahan ada geng.
so perasaan posting pertama, kecuakan pertama itu dikongsi bersama

 

dan buat pertama kali juga lah, aku start beli barang secara pukal,
susun dalam kotak, selotape dan ikat dengan tali.
hahahaha pengalaman macam ni yang sangat susah nak cari ni.
dan juga puasa di kwasan pedalaman, memang best.
sebab, apa saja lauk berbuka pada hari itu,
sangat bersyukur dah. 
tak ada fancy sungkai punya makanan,
just a simple menu. tapi dah bersyukur.

AUGUST
bulan aku sentiasa ingat, sebab gaji pertama aku masuk di bulan ini.
dan dengan duit gaji itu juga lah aku buat kenduri kesyukuran,
dan  raya pertama bersama encik boyfie,
lalalalalala.. seronok.

tapi bulan itu jugalah, bulan yang memulakan kehidupan dewasa aku,
serius. tak best pun ada gaji ni sebenarnya.
i mean best tu best, tapi kau akan hadapi dunia sebenar.
yang buat kau rasa,
semua beban terletak di bahu kau. sakit. serius sakit rasanya.
 apa lagi bila kau tak boleh buat sesuka hati sangat dengan gaji,
sebab ada banyak benda kau nak fikir.
which is, kalau kau buat dunno dengan benda tu,
kau akan di blame dengan ganas sekali sebab tidak tunaikan tanggungjawab.
do you know apa perasaan itu?
 aahh leave it. aku akan berada di perasaan ini sampai mati. 
for sure. haha

exclassmate datang kenduri aku
our first baju raya. pepel theme konon
SEPTEMBER

my first vacation alone tanpa parents bersama Erma.
ianya adalah trip tanpa dirancang,
tengok tiket ada murah, terus cari geng.
and yeahhh.aku berjaya!
dan inilah yang paling crazy sekali.
jumaat pergi kl last flight, dan balik early sunday.
dan tiada tidur yang lena, tiada sewa hotel,
ganas punya vacation.
muahahahahahahahaha tapi best.
jimat cost hotel. semua ke arah shopppppiiinngg!!

Photo: on our way to Berjaya Times Square. pergghhh panaattt. sda la smlm tidur 2 jam ja wwkakakaka @ermahii
partner-in-crime haha
OCTOBER
its our 1st Anniversary.
yyeaaaaaaaahh we made it!
haha bukan senang tau untuk sampai setahun,
hujan panas ribut petir semua diharung,
tentangan demi tentangan kami dapat,
tapi tak apa. ianya berbaloi
dalam masa yang sama encik boyfie sudah masuk umur 30-an.
miahahahaha
kek yang di design sendiri oleh daku. haha tapi ditempah ke orang lain
dan bulan ini juga aku melahirkan baby myvi.
come to mama.
ahaha walaupun myvi langsung tak ada dalam senarai kereta idaman aku
tapi ianya sangat sesuai untuk gaji aku pada masa kini.
dan mendengar nasihat pakar kewangan,
pakai kereta yang sesuai dengan gaji,
dan bukan dengan nafsu hati :)

model kereta paling bulat di 2013. haha

NOVEMBER 

after fikir punya fikir,
my mom and lil sis pindah miri.
and I should cari rumah sewa lain.
so dapat juga cari rumah yang suitable. and plus dengan harga sewa yang tak lah murah.
tapi normal la juga untuk tahun 2013

Photo
rumah sewa kuuuuuu
Photo: dearest Rachel Lim;

tahniah kerana berjaya menamatkan zaman bujang. you know kan dari zaman ipg lagi what you do, or what happened to you exactly akan terjadi dengan aku nanti. kita seperti kembar dalam takdir kehidupan.

kita sama2 interview untuk masuk ipg, dan masuk di dalam kelas yang sama. kita pernah rasa sakitnya sendiri tanpa ada orang lain yang support. kita rasa apa itu berdikari dan kita sama2 masuk Jawatankuasa Perwakilan Pelajar.

tipu kalau aku cakap kita tiada bergaduh. for sure ada beberapa ketika kita berbalah, berbeza pendapat, berselisih faham, tapi itu yang menguatkan persahabatan kita :)

kita pernah bertemu dengan cinta yang salah. dimana ketika itu aku dan kau memang saling ada untuk heart to heart. sehinggalah kita decide untuk rehatkan diri dari relationship dan mula mencintai makanan.

hanya kau dan aku mengerti apa itu cinta pada masakan dan makan sebanyak mungkin untuk hiburkan hati.

dan aku tahu, pada hari aku paksa kau untuk keluar makan dengan aku dan ijan, untuk temukan kau dengan Seppary suami mu sekarang, adalah jalan yang sangat tepat. malam itu, aku tahu dia adalah lelaki yang tepat untukmu, kerana di situ aku lihat kau menjadi dirimu (dimana kita makan melantak nasi lalap, ayam panggang, bakso and so on)

whatever you do, I will always love you. and matter what, kau tetap sahabat ku. percayalah tatkala kau bilang kepadaku "aku kahwin dengan Ray", aku menitiskan airmata kegembiraan.

arghh i want to cry again. happy for you. jadilah isteri yang baik kepada pegawai penjara. doakan untuk aku juga. manatau satu hari nanti kita berada di kuarters penjara yang sama hahahahaha
Rachel kawin
November juga membuktikan yang aku boleh jadi matchmaker berjaya.
and tengok bestfriend kawin, serius lain perasaannya.
sebak gitu :)

DECEMBER

another best friend lagi bertukar status and it's my memet!!
haha ni pun aku berjaya juga jadi matchmaker. hahahaha
best dapat tengok mereka happy, mereka berjaya satu langkah ke depan.
cantik kan my memet :)
 and not only that, aku dah start belajar memandu.
haih. benci pula aku nak belajar ni sebab aku tak boleh pick up langsung.
wahahahaha aku tak tahu bila lah aku ada lesen ni.

aku juga dah upgrade diri aku sikit2.
untuk nampak juga gaya orang bekerja. 
nanti orang cakap pula, dah kerja pun, masih tak nampak apa apa.
sebab tu kena juga puaskan sikit2 mata orang ni.

1/1/2014.
TODAYYYYY.
Happy New Year semua!
semoga azam 2013 kita tercapai.
dan untuk aku 2013 memang tahun yang sangat padat dengan memori.
dan tahun yang paling tough juga setakat ini adalah 2013.
banyak cabaran aku dapat, macam hati aku dah lunyai banyak kali,
tapi dapat cantum semula.
semuanya kerana 2013.
aku nak tutup buku 2013, dan buku 2014 dengan niat yang baik

semoga aku jadi pekerja yang lebih rajin untuk membantu organisasi sekolah,
memajukan murid2 sekolah aku,
and menambahkan pengalaman keguruan aku.

semoga aku menjadi anak yang baik kepada kedua ibu bapaku,
kakak yang baik untuk kedua adik ku.

menjadi seorang kawan istimewa yang baik,
yang berusaha untuk menjadi lebih baik,
agar aku dapat menjadi calon yang sempurna.
ecewaahh ayat tak boleh blahhhhhhhhhhhh

dan menjadi manusia yang lebih berguna kepada semua orang!
 kurangkan kontroversi, tingkatkan prestasi.
persetankan mereka yang cemburu dengan anda,
tunjukkan yang kita tidak seperti apa mereka anggap,
dan semoga mereka lebih cemburu dengan kejayaan aku.
dan ayat untuk mereka 'kbye'

till the next entry.
p/s;doakan aku rajin update blog.

2014 adalah tahun aku merancang sesuatu dalam kehidupan.
semoga dipermudahkan oleh Allah S.W.T
benda yang baik, dengan niat yang baik,
Insya Allah diredhai Allah
:)

Comments

Popular posts from this blog

ISU PENEMPATAN PELAJAR-PELAJAR LEPASAN IPG AMBILAN JANUARI 2009

Aku copy paste status ini dari group PISMP AMBILAN JANUARI 2009 =D

KEHADIRAN:

1) Datuk Ir. Dr. Wee Ka Siong
2) Dr Rodziah (Timbalan Pengarah Bahagian Pengurusan Sekolah Harian)
3) 2 orang wakil Bahagian Pengurusan Sumber Manusia
4) 7 orang wakil pelajar IPG Ambilan Jan 09

TEMPAT: Bilik Mesyuarat Pejabat Timbalan Menteri Pelajaran, PUTRAJAYA

PENEMPATAN
- Habis IV & Penilaian Khas, SPP akan buat mesyuarat bagi menentukan siapa yang lulus/ gagal. Bagi penilaian khas, anda sememangnya akan lulus.
- Kemudian SPP akan beri nama kepada BPSM (Jangkaan siap dalam masa 2 minggu)
- Daripada BPSM, nama akan diberi ke BPSH untuk penempatan.
- Data untuk pengagihan penempatan sudah ada, namun BPSH perlu menguruskan pertukaran guru-guru sedia ada terlebih dahulu baru boleh laksanakan penempatan.
- Rakan-rakan interim kemungkinan besar akan dikekalkan di sekolah anda berkhidmat sekarang.

SEBAB PENEMPATAN LEWAT
- Kes Lahad Datu (Perkara luar jangka), KPM & SPP tidak boleh pinggirkan Sabah.
- Sistem open mark…

Martabak Jawa Tawau;

tajuk entri macam resipi saja kan. walhal cerita dibawah ini tiada kaitan sama resipi samaada resipi hidup ataupun resipi yang mati. LOL.

kurang dari lima minggu lagi aku akan bertapak di bumi Tawau. pejam celik, makan tidur, ketawa menangis, akhirnya 5 tahun lebih sudah di lalui. Alhamdullilah, aku masih bernafas lagi. banyak hal yang berubah dalam diri tapi yang terlalu obvious ialah berat badan. ya, semakin hari semakin gumuk! yes! pencapaian yang paling hebat sepanjang hidup.
ayat aku macam bangga jak kan berat badan naik, tapi dalam hati siapa tahu. i sedih tau. dalam hati i meronta2 nak kuyuskan badan, tapi tiap kali i nampak makanan, i terus gembira. i lupa yang i bersedih sebab gemuk. menci tau makanan banyak sedap sedap, especially kat Tawau ni. boleh lah aku bagi gelaran tempat ni syurga makanan. dari nasi goreng lalap, ke es teller, ke bontot ayam (aii tiba tiba masuk list, huahuahua) dan yang paling penting, tadaaaaaaaaaaaaaaaaaa MARTABAK JAWA. ngeh ngeh ngeh
lagi sedap …

Lawatan Benchmarking Bina Insan Guru Fasa 6

so, ini adalah Bina Insan Guru kami yang terakhir before menamatkan hidup sebagai guru pelatih di kampus. tapi ada tinggal satu lagi iaitu ceramah yang akan diadakan dalam minggu depan. well if Bina Insan Guru memang macam-macam aktiviti ada. kebanyakkannya semua memberi input dan pengajaran yang baru buat aku,tak kira lah dari segi apa sekali pun.
kami bertolak seawal jam 7.15pagi dari kampus ke SK Holy Trinity. pemilihan sekolah ini pun berdasarkan kriteria program BIG kali ini iaitu benchmarking guru cemerlang. bersesuaian pula pemilihan guru cemerlang itu adalah bekas pensyarah jabatan kami sendiri iaitu Encik Santhiran a/l Arumugam.
entri kali ini penuh gambar, so just go with the flow with me everyone;




sekolah ini super duper cantik! and sangat sesuai untuk ambil ambil gambar, so aku pun tak lepaskan peluang la juga untuk snap kan.





bila tamat Bina Insan Guru ini selalunya kena buat refleksi. haha erk, belum mula pun buat =_='