Skip to main content

khas untuk yang masih menanti bila posting;

hello.yeah. aku aktif semula menulis blog. lagipun dalam cuaca hujan renyai ni,
tulis blog, memang sungguh seronok sekali.
tapi, mendengar suara merdu orang sebelah rumah aku nyanyi,
'ooooo my love, my darling, i'm hunger for you touchhhhh....'
berdarah juga telinga =="

entri kali ni aku tujukan khas buat teman teman yang menunggu result posting,
or perhaps, masih belum ada kerja selepas habis study.
and pertama sekali,
warning,
this is dalam point of view aku. so whether ia betul or salah, 
terpulang dari pemahaman kita sendiri.

for those yang baca blog aku, yang setia berabis,
and my friends,relatives, and bla bla bla,
memang tahu yang aku lambat posting juga lepas habis belajar November 2012.
so, aku nak bagi idea dan tips sikit untuk melupakan;
*kerisauan posting
*kegundah gelana diri sebab tak sabar nak ada gaji sendiri
*keterujaan untuk kahwin
*and what so ever lah benda yang plan mahu buat.

FIRST!
Apply Guru Ganti or KGSK

aku habis saja study, aku terus naik pergi JPN Labuan dan minta borang guru ganti,
bukan sebab aku tahu aku lambat posting, 
tapi aku sudah set dalam kepala otak aku, dalam tempoh aku menunggu,
aku mesti ada duit simpanan. harus. untuk bayar reload 
kheeeeeenn masa tu love is in the air. harus lah gayut2 tengah malam sampai pagi,
sekarang bercakap 10 minit pun sudah x tahu buat apa.
kadang2 siap online berfacebook, beryoutube lagi sambil bertelefon. kau hader?
ok. melalut.

cara untuk apply amatlah mudah;
1) pergi JPN, or kalau negeri lain boleh pergi PPD yang paling dekat dengan anda.
2)then pergi di Sektor or Unit Pengurusan Sekolah dan tanya pasal borang guru ganti. 
selalunya dorg akan terus cakap ada kosong ka tidak.
isi borang tu, lengkapkan semua,
and kalau belum konvo, rate gaji memang akan turun pergi Diploma
3)tunggu panggilan or kalau memang tak sabar betul request la yang kita benar2 berminat
4)ada beberapa tempat kena interview lagi dulu,so,bersedia ja la. alaa kacang ja ba tu, 
kalau kena tanya, jawab saja dengan yakin. jyeeaahh!
 
okay, part paling tak sabar,
gajiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
kalo diploma rate rm59.40
ijazah rm95.40
dan ianya kira hari anda datang sekolah. 
 
dan serius, ia sangat banyak juga la untuk aku masa tu,
kerana aku berjaya beli tiket famili aku pergi konvo dengan duit gaji itu laahhh.
wahhhhhhhhhhhhh. sangat happy sebab biar belum kerja secara real dah boleh berbakti macamtu
 
yang paling penting,
PENGALAMAN YANG AKAN DI TIMBAAAA 
sangat berguna untuk posting sebenar. trust me trust me.
 
SECOND!
ada yang cakap, ppd dorang tidak mahu terima guru ganti.
kau ada option yang lain iaitu bisnes! hahahaa
secara online okeh.
aku jual macam2 sepanjang aku tunggu posting.
1) Jual reload. hahaha orang ketuk rumah dan beli reload. tapi untung sen2 saja.
tapi boleh laaaaaaaaaaa
 
2) Jual Pendrive. haha ni memang syok sikit sebab ramai pembeli aku.
 
3) Jual TeddyBear. yang ni lagi best sebab aku jual benda yang aku suka sangat!!!
 
 
 
dan duit2 jualan itu lah, aku pakai untuk shopping masa konvo.
haha pandai tak? boleh juga memutar Jalan TAR, Times Square dengan fulus sendiri
 
THIRDDD!
guru ganti tak boleh, bisnes pun tak boleh. 
aku rasa maybe boleh try jadi Guru Tuisyenn
heee. aku sempat jadi Guru Tuisyen dari bulan Mac until aku dapat posting.
ajar Matematik. hahaha untuk sekolah menengah,
which is memang lari juga dari opsyen sebenar, 
tapi best, sebab aku mengajar cuma hujung minggu dan dapat la juga
rm30 sebulan untuk seorang murid. 


DAN YANG KE-4!
and kalau semua pun rasa tak boleh jalan juga, aku rasa better
duduk diam di rumah, tolong mak bapa, 
kemas rumah, masak, and so on .
sebab bila dah kerja nanti, masa untuk dorang memang akan semakin berkurang,
apa lagi bila posting jauh dan cuma balik waktu cuti sekolah.
pasti rindu rumah and bla bla bla

dan yang paling aku pasti
"bestnyaa di rumah masa menganggur"

HAHAHAHHAHHAHA

manusia memang gitu,
tak dapat posting, mencari posting, emosi....
sudah posting, mencari pula waktu berehat bersantai
sebab aku pun rasa begitu dulu :D

apa apa pun, aku harap kamu semua bertenang, sebab posting tak lama lagi.
tapi kalau masa menunggu tu lama, apa boleh buat.
sebab aku pun tunggu lama juga.
 
ada masanya mau mengamuk, menangis semua.
tapi biasa lah tu.
normal kehidupan bila kita stress
apa lagi bila kita ada perancangan yang kita mahu buat.
 
till then, 
KEEP CALM
AND WAIT FOR POSTING
 
entah betul ka tidak ayat orang putih aku tu.
MIAHAHAHAHAHAHA
:P :P :P
 

Comments

Popular posts from this blog

aku demam, batuk, dan gatal2 satu badan;

hellooooooww meellooowww mashimellow watermelonlow,and bla bla bla..entah apa punya introduction. sangat tidak menarik. sampai aku rasa aku nak hentak kepala manja2 kat dinding. hari ni aku perlu aktifkan mood sakit aku. cian aku, entah berjangkit dari siapa la ni, sampai aku punya flu dan batuk2 timbul. semalam, ya ampun, punya susah mahu tidur. aku bersin non stop. bayangkan la aa..sampai aku rasa mahu cabut hidung aku malam tu juga, dan tidur dengan lena. dek kerana bersin yang x henti, sampai menganggu diriku untuk bermimpi yang indah2 bersama tersayang,aku bangun pagi tadi, macam mahu pengsan. semua berpusing2, sampai aku menangis sorang2 dalam bilik. Tsk..tsk.. T___T dah lah sekarang tidur sorang, memang sadis lah. seri ketuk pintu tadi pagi, dia dah siap p kuliah. aku pun buka pintu, dengan rambut menggerbang semacam, sumpah, kalau aku jalan2 jam 2 atau 3 pagi, orang sangka aku hantu. kwang3x.. aku gtaw aku tak p kuliah, dan sms si bebeh. minta simpati kunun. supaya ada kekuatan

Martabak Jawa Tawau;

tajuk entri macam resipi saja kan. walhal cerita dibawah ini tiada kaitan sama resipi samaada resipi hidup ataupun resipi yang mati. LOL. kurang dari lima minggu lagi aku akan bertapak di bumi Tawau. pejam celik, makan tidur, ketawa menangis, akhirnya 5 tahun lebih sudah di lalui. Alhamdullilah, aku masih bernafas lagi. banyak hal yang berubah dalam diri tapi yang terlalu obvious ialah berat badan. ya, semakin hari semakin gumuk! yes! pencapaian yang paling hebat sepanjang hidup. ayat aku macam bangga jak kan berat badan naik, tapi dalam hati siapa tahu. i sedih tau. dalam hati i meronta2 nak kuyuskan badan, tapi tiap kali i nampak makanan, i terus gembira. i lupa yang i bersedih sebab gemuk. menci tau makanan banyak sedap sedap, especially kat Tawau ni. boleh lah aku bagi gelaran tempat ni syurga makanan. dari nasi goreng lalap, ke es teller, ke bontot ayam (aii tiba tiba masuk list, huahuahua) dan yang paling penting, tadaaaaaaaaaaaaaaaaaa MARTABAK JAWA. ngeh ngeh ngeh Mar

SBE 4; SK Sri Gaya #1

Ini adalah Pengalaman Berasaskan Sekolah saya yang terakhir. dan kami memilih untuk pergi ke SK Sri Gaya. sepanjang empat kali SBE ini, mesti saya buat dengan roomate saya sendiri. alasan utama kami pergi sekolah ni adalah sekolah ni dekat dengan ofis bapa dia and mahu rasa pengalaman yang terbaru di sekolah kluster. so, ini dia cerita hari pertama di SK Sri Gaya; bangun sahur tadi jam 3.30 pagi. after that, sambung tidur. haha and kami lambat bangun lepas tu. terjaga dalam jam 6 pagi. okay, sangat kelam kabut. borang kami langsung belum isi. sampai saja sekolah, nasib baik belum mula perhimpunan lagi. cari mana Bilik Guru Besar dan sekali tengok di dalam, ada sudah beberapa guru pelatih lain yang buat SBE sana. dari IPG Keningau dan Kent. so, tidaklah kami berduaan ja di sekolah sepanjang minggu ni. GB buat temu bual dengan kami. dan dia tanya2 the previous school kami pergi.SK Sg Bedaun di Labuan, SK Weston di Beaufort, SK Likas di KK.then suddenly GB tu tanya. GB: Aik? kenapa boleh