Skip to main content

Tips, Nasihat Dan Trick Buat Adik Junior IPG;

so, for today, aku baca kat facebook, all my junior dah habis exam. so that's mean, mereka dah habis segala sengsara hidup lima tahun setengah di IPG. wow! cepat masa berlalu. as a concern senior, aku rasa aku perlu berkongsi tips, nasihat and also trick as a new teacher bila dah pijak sekolah secara REAL. i mean yes! for real. sebab praktikum and penempatan pertama memang SANGAT SANGAT BERBEZA. 

and here it is;

#1 GET READY!

yes. get ready untuk semua benda dan hal. termasuk ready mental untuk tahu dimana kita ditempatkan, and also fizikal mana lah tau sekolah tu gred P3 yang memerlukan fizikal anda untuk sampai ke sekolah. 

#2 BERANI

berani bukanlah berani mau tumbuk orang, and so on. berani untuk sahut cabaran, in case ditempatkan di sekolah yang memang bukan pilihan. jujur, aku kata, aku tak pilih SARAWAK dalam mana2 pilihan, tapi Allah tempatkan aku di sini, di MIRI. dan jujur juga, aku menangis sepanjang malam sebab memikirkan status pedalaman sekolah aku. rasa nak give up. nak marah. kecewa. tunggu 7 bulan untuk posting, sekali dapat negeri yang aku tak choose, tapi eventually, semua nya best! dan aku bersyukur sangat, Alhamdulillah, aku dapat banyak peluang disini. aku bekerja with no pressure (melainkan tension layan karenah orang, but itu cerita lain), and apa yang penting aku belajar CULTURE kaum iban :)

#3 PLEASE. OH PLEASE. BELAJAR UNTUK ADAPT DENGAN SITUASI

serius, hidup di pedalaman, totally beza dengan apa yang ada dengan hidup kita sekarang. kalau rasa asrama tu sudah terlalu terseksa with all the rules and so on, tunggu bila posting dapat area pedalaman, duduk kuarters yang memang ouch, ini kah tempat tinggal aku, kena mandi air sungai, air hujan, kalau kemarau mau cari air dimana? kena guna generator untuk elektrik, if habis minyak, dan kontraktor lambat hantar? line telefon always out of service, kena letak tepi tepi jendela itupun dapat satu signal, and even worst tiada langsung line? can you imagine? 

so, dalam situasi macam ni, kalau merungut itu sudah pasti. but, kalau merungut berbulan2, bertahun2, aku rasa itu bukan masalah keadaan sekeliling, tapi itu diri sendiri sebab tak cuba untuk adapt dengan situasi, tak cuba untuk keluar dari zon selesa, and tak cuba untuk terima apa yang Allah berikan kepada kita.

tempat cari rezeki kot? :( tak kan lah tempat tu kita nak kutuk tapi tempat tu juga yang bagi kita makan siang dan malam, tempat tu juga yang bagi kita duit beribu-ribu untuk bayar kereta, bagi mak bapa and so on.

I do really respect to my classmate or kepada semua yang ditempatkan di sekolah status P1, P2 or P3. semangat itu yang aku sentiasa puji. susah macamana tetap tersenyum dan teruskan niat untuk mengajar. STANDING OVATION to all of you cikgu cikgi sekalian :)

#4 ABAIKAN SUARA SUARA SUMBANG 

hahahahaha akan ada nanti satu kelompok manusia yang sentiasa bagi kau ayat macamni

"tunggu lah nanti posting, banyak kerja"
"menyesal kau jadi cikgu"
"semangat mau posting, nanti sudah posting, konfem mau bercuti panjang"

yeahh. selalu sangat yang bagi pemutus semangat macamni. tapi selalunya aku ignore dan aku percaya pada diri aku. sebanyak mana pun aku mengeluh yang dunia guru ini banyak kerja, sebanyak itu juga aku cuba untuk buktikan yang apa orang kata itu salah. sekali sekala kita mengeluh untuk luahkan sakit hati dan geram dengan kerja menggunung itu normal, tapi janganlah mengeluh sampai tak mahu buat kerja.

baru kerja setahun dah burn out? errrrrrrrr

so, sebagai guru yang baru nak kenal erti realiti kehidupan guru, anggap saja ayat2 macamtu satu pembakar semangat untuk buktikan yang memang kita benar benar mahu mengajar. semangat guru baru itu yang kita mahu! jyeaaaaaaaaaaaah

#5 MAKE CHANGES.

sebagai guru baru, yang dalam otak memang ada billion billion idea untuk perubahan ke dunia pendidikan, yes, buat lah! asalkan ianya tidak menjadikan orang dalam sekolah culture shock. HAHAAHAHHA rancang satu2, set dalam otak dalam bberapa tahun, kita mahu sumbangkan apa dengan sekolah. at least one!

as for me, memandangkan aku menjawat PK KOKUM sekarang, target aku adalah untuk hantar SEORANG MURID ke peringkat kebangsaan untuk mana mana pertandingan melibatkan kokum atau sukan. memang macam impian apa ja ni, tapi at least I have a dream.

dengan dream tu, kita akan jadi fighter and berusaha untuk achieve. dapat atau tidak, tak apa. at least aku rasa niat aku ada

#6 FAKTOR STATUS BUKAN FAKTOR UNTUK LEMAH SEMANGAT

maksud aku, even kau sudah jadi tunang, isteri, atau mamak budak atau bapa  budak sekalipun, jangan jadikan alasan untuk tidak bersemangat dalam bekerja. family always first, tapi kerja juga satu ibadah.

so, selagi boleh bertahan, dan semangat dalam teruskan hidup sebagai guru, do it. aku tak pernah jadikan status aku sebagai isteri untuk aku restricted diri aku untuk buat kerja. malahan, bila dah kawin makin bersemangat untuk buat kerja. sebab ada motivasi dan juga ada tempat yang halal untuk meluahkan perasaan penat, geram, sakit hati and so on.

even aku nampak juga, cikgu yang bergelar ibu, masih mampu untuk cemerlang dalam hidup. I wonder, macamana dorang manage masa dorang untuk jadi seorang ibu dan cikgu at the same time?

#7 JANGAN MENOLAK KERJA

aku CONFIRM dan aku JAMIN 100%, kau datang sebagai guru baru, POPPPP! kerja berjuta2 jatuh ke tangan kau, jawatan itu ini, and bla bla bla. even before ko datang pun, memang dah sedia jawatan untuk guru baru. HAHAHAHA

but then, aku nasihat untuk GRABBBBBBBBBBBBBBBBBB! jangan menolak. first, sebab kau perlukan semua tu untuk isi borang PPGB, then untuk dapat markah dalam SKT, pastu yang paling mahal adalah untuk PENGALAMAN DAN KEMAHIRAN. dan sudah tentu, semua ni tiada kena ajar di IPG.

manada pensyarah IPG ajar kita untuk isi EMIS, HRMIS, NILAM, SPS, PAJSK, EOPERASI, and banyak lagi. isi borang untuk RMT, ASET, bla bla bla. aku pun tak dapat ingat semua hahahaha sebab bercampur baur sudah otak

tapi mereka sentiasa ajar untuk kita get ready, right? bila tak tahu, tanya. jangan sekali kali sombong. kalau rasa malu nak tanya, GOOGLE. then bila dah jumpa satu jawatan yang kau rasa, YES INILAH BIDANG ku, maka teruskan, dan buat pendokumentasian selama 3 tahun. 

pastu, ada laluan untuk jadi Guru Cemerlang :)

#8 RAJINKAN DIRI UNTUK TAMBAH ILMU

yeps. itu sangat penting. rajinkan diri untuk bersembang dengan guru guru senior, ambil benda yang baik2, dan anda akan jumpa banyak ilmu baru. dari segi pedagogi, kawalan kelas, and so on. dorang makan garam lebih kot dari kita.

jangan pegang sangat title DG41. satu status saja tu. tapi ingat, pengalaman kita masih zero. apa yang ada cuma pengalaman2 fresh yang dapat dari praktikum dimana mengajar pun baru berapa masa pastu 3 bulan paling lama. so dibandingkan dengan mereka, memang dorang layak untuk bagi kita nasihat.

and also, ada masa rajinkan diri untuk apply kursus2 yang selain dari PPD/JPN bagi. dari situ, akan dapat satu info baru lagi. kalau minda asyik tertutup dengan dunia pendidikan pun tak boleh, kena bergaul dari kementerian lain, then pada ketika tu, mungkin kita akan sedar, "indah lagi jadi cikgu ni"
HAHAHAHAHA that's why, aku rajin apply kursus INTAN. untuk dapat module lain, dan untuk dapat kenalan baru.

dan aku jumpa beberapa pegawai dari KPM, and really give me advantage untuk tahu macamana mau kembangkan karier kalau malas sangat nak mengajar kat sekolah :P

#9 GOOD LUCK

hahaha sebagai penutup, good luck semua! sekarang bagus happy happy dulu dan enjoy zaman tanam anggur. you can always ask your senior how to survive and so on. sebab ada beberapa senior aku juga, yang aku tahu memang cemerlang dalam kerjaya sebagai guru. tak pernah merungut malahan tengok positif gila ja sepanjang masa. 

as a junior kepada mereka, tak pernah juga lah aku chat. cuma dari jauh, memang respect dengan hard work dorang selama ni. tak sia sia, berhempas pulas di IPG 5 tahun setengah, dari zaman teenagers kepada dewasa. ngeeeeeeeeeee

ada dua quotes untuk kalian;





Comments

cik sweety said…
Thanks kak for your tips. hee. saya bakal menyusul. :D
Ria Feat Riana said…
trima kasih kak teja..nasihat yg sgt membantu..bila baca like seriously kaka dpt tulis pnjg jela mcm ni..tahniah la kak bnyk idea..hehe...insyaAllah akan dimanfaatkan segala nasihat n tunjuk ajar nih...

Popular posts from this blog

A letter to Arwah Mohd Bahrul Azam Bin Mohd Sirat;

Dan ingatlah, Allah tidak sekali-kali akan melambatkan kematian seseorang atau sesuatu yang bernyawa apabila sampai ajalnya dan Allah amat mendalam pengetahuannya mengenai segala Yang kamu kerjakan (QS. Al-Munafiqun : 11).
Assalamualaikum. Aku baru sahaja selesai dari hospital. Pelbagai rasa ku rasai dalam malam ini. Aku seolah olah tidak percaya, bahawa dia pergi buat selamanya.
Post aku mungkin agak panjang. Sebab aku sendiri tidak ada point utama. Aku cuma mahu menulis betapa kehilangan seseorang yang sangat rapat dalam jiwa kita tidak semudah di sangka. Sedangkan melihat aktor mati dalam drama sudah buat aku menangis semahunya, apatah lagi di dunia nyata.
Aku mengenali arwah seawal Jun 2010. Ketika itu, aku masih ingat bahawa aku salah seorang fasilitator untuk minggu orientasi arwah. Jujur aku tidak mengenali arwah sangat ketika itu. Namun, seminggu selepas orientasi ada satu chat keluar di ruangan facebook
"Hi, nak pinjam buku boleh?" (i dont remember buku apa) and I r…

ISU PENEMPATAN PELAJAR-PELAJAR LEPASAN IPG AMBILAN JANUARI 2009

Aku copy paste status ini dari group PISMP AMBILAN JANUARI 2009 =D

KEHADIRAN:

1) Datuk Ir. Dr. Wee Ka Siong
2) Dr Rodziah (Timbalan Pengarah Bahagian Pengurusan Sekolah Harian)
3) 2 orang wakil Bahagian Pengurusan Sumber Manusia
4) 7 orang wakil pelajar IPG Ambilan Jan 09

TEMPAT: Bilik Mesyuarat Pejabat Timbalan Menteri Pelajaran, PUTRAJAYA

PENEMPATAN
- Habis IV & Penilaian Khas, SPP akan buat mesyuarat bagi menentukan siapa yang lulus/ gagal. Bagi penilaian khas, anda sememangnya akan lulus.
- Kemudian SPP akan beri nama kepada BPSM (Jangkaan siap dalam masa 2 minggu)
- Daripada BPSM, nama akan diberi ke BPSH untuk penempatan.
- Data untuk pengagihan penempatan sudah ada, namun BPSH perlu menguruskan pertukaran guru-guru sedia ada terlebih dahulu baru boleh laksanakan penempatan.
- Rakan-rakan interim kemungkinan besar akan dikekalkan di sekolah anda berkhidmat sekarang.

SEBAB PENEMPATAN LEWAT
- Kes Lahad Datu (Perkara luar jangka), KPM & SPP tidak boleh pinggirkan Sabah.
- Sistem open mark…

Martabak Jawa Tawau;

tajuk entri macam resipi saja kan. walhal cerita dibawah ini tiada kaitan sama resipi samaada resipi hidup ataupun resipi yang mati. LOL.

kurang dari lima minggu lagi aku akan bertapak di bumi Tawau. pejam celik, makan tidur, ketawa menangis, akhirnya 5 tahun lebih sudah di lalui. Alhamdullilah, aku masih bernafas lagi. banyak hal yang berubah dalam diri tapi yang terlalu obvious ialah berat badan. ya, semakin hari semakin gumuk! yes! pencapaian yang paling hebat sepanjang hidup.
ayat aku macam bangga jak kan berat badan naik, tapi dalam hati siapa tahu. i sedih tau. dalam hati i meronta2 nak kuyuskan badan, tapi tiap kali i nampak makanan, i terus gembira. i lupa yang i bersedih sebab gemuk. menci tau makanan banyak sedap sedap, especially kat Tawau ni. boleh lah aku bagi gelaran tempat ni syurga makanan. dari nasi goreng lalap, ke es teller, ke bontot ayam (aii tiba tiba masuk list, huahuahua) dan yang paling penting, tadaaaaaaaaaaaaaaaaaa MARTABAK JAWA. ngeh ngeh ngeh
lagi sedap …