Skip to main content

Tips, Nasihat Dan Trick Buat Adik Junior IPG;

so, for today, aku baca kat facebook, all my junior dah habis exam. so that's mean, mereka dah habis segala sengsara hidup lima tahun setengah di IPG. wow! cepat masa berlalu. as a concern senior, aku rasa aku perlu berkongsi tips, nasihat and also trick as a new teacher bila dah pijak sekolah secara REAL. i mean yes! for real. sebab praktikum and penempatan pertama memang SANGAT SANGAT BERBEZA. 

and here it is;

#1 GET READY!

yes. get ready untuk semua benda dan hal. termasuk ready mental untuk tahu dimana kita ditempatkan, and also fizikal mana lah tau sekolah tu gred P3 yang memerlukan fizikal anda untuk sampai ke sekolah. 

#2 BERANI

berani bukanlah berani mau tumbuk orang, and so on. berani untuk sahut cabaran, in case ditempatkan di sekolah yang memang bukan pilihan. jujur, aku kata, aku tak pilih SARAWAK dalam mana2 pilihan, tapi Allah tempatkan aku di sini, di MIRI. dan jujur juga, aku menangis sepanjang malam sebab memikirkan status pedalaman sekolah aku. rasa nak give up. nak marah. kecewa. tunggu 7 bulan untuk posting, sekali dapat negeri yang aku tak choose, tapi eventually, semua nya best! dan aku bersyukur sangat, Alhamdulillah, aku dapat banyak peluang disini. aku bekerja with no pressure (melainkan tension layan karenah orang, but itu cerita lain), and apa yang penting aku belajar CULTURE kaum iban :)

#3 PLEASE. OH PLEASE. BELAJAR UNTUK ADAPT DENGAN SITUASI

serius, hidup di pedalaman, totally beza dengan apa yang ada dengan hidup kita sekarang. kalau rasa asrama tu sudah terlalu terseksa with all the rules and so on, tunggu bila posting dapat area pedalaman, duduk kuarters yang memang ouch, ini kah tempat tinggal aku, kena mandi air sungai, air hujan, kalau kemarau mau cari air dimana? kena guna generator untuk elektrik, if habis minyak, dan kontraktor lambat hantar? line telefon always out of service, kena letak tepi tepi jendela itupun dapat satu signal, and even worst tiada langsung line? can you imagine? 

so, dalam situasi macam ni, kalau merungut itu sudah pasti. but, kalau merungut berbulan2, bertahun2, aku rasa itu bukan masalah keadaan sekeliling, tapi itu diri sendiri sebab tak cuba untuk adapt dengan situasi, tak cuba untuk keluar dari zon selesa, and tak cuba untuk terima apa yang Allah berikan kepada kita.

tempat cari rezeki kot? :( tak kan lah tempat tu kita nak kutuk tapi tempat tu juga yang bagi kita makan siang dan malam, tempat tu juga yang bagi kita duit beribu-ribu untuk bayar kereta, bagi mak bapa and so on.

I do really respect to my classmate or kepada semua yang ditempatkan di sekolah status P1, P2 or P3. semangat itu yang aku sentiasa puji. susah macamana tetap tersenyum dan teruskan niat untuk mengajar. STANDING OVATION to all of you cikgu cikgi sekalian :)

#4 ABAIKAN SUARA SUARA SUMBANG 

hahahahaha akan ada nanti satu kelompok manusia yang sentiasa bagi kau ayat macamni

"tunggu lah nanti posting, banyak kerja"
"menyesal kau jadi cikgu"
"semangat mau posting, nanti sudah posting, konfem mau bercuti panjang"

yeahh. selalu sangat yang bagi pemutus semangat macamni. tapi selalunya aku ignore dan aku percaya pada diri aku. sebanyak mana pun aku mengeluh yang dunia guru ini banyak kerja, sebanyak itu juga aku cuba untuk buktikan yang apa orang kata itu salah. sekali sekala kita mengeluh untuk luahkan sakit hati dan geram dengan kerja menggunung itu normal, tapi janganlah mengeluh sampai tak mahu buat kerja.

baru kerja setahun dah burn out? errrrrrrrr

so, sebagai guru yang baru nak kenal erti realiti kehidupan guru, anggap saja ayat2 macamtu satu pembakar semangat untuk buktikan yang memang kita benar benar mahu mengajar. semangat guru baru itu yang kita mahu! jyeaaaaaaaaaaaah

#5 MAKE CHANGES.

sebagai guru baru, yang dalam otak memang ada billion billion idea untuk perubahan ke dunia pendidikan, yes, buat lah! asalkan ianya tidak menjadikan orang dalam sekolah culture shock. HAHAAHAHHA rancang satu2, set dalam otak dalam bberapa tahun, kita mahu sumbangkan apa dengan sekolah. at least one!

as for me, memandangkan aku menjawat PK KOKUM sekarang, target aku adalah untuk hantar SEORANG MURID ke peringkat kebangsaan untuk mana mana pertandingan melibatkan kokum atau sukan. memang macam impian apa ja ni, tapi at least I have a dream.

dengan dream tu, kita akan jadi fighter and berusaha untuk achieve. dapat atau tidak, tak apa. at least aku rasa niat aku ada

#6 FAKTOR STATUS BUKAN FAKTOR UNTUK LEMAH SEMANGAT

maksud aku, even kau sudah jadi tunang, isteri, atau mamak budak atau bapa  budak sekalipun, jangan jadikan alasan untuk tidak bersemangat dalam bekerja. family always first, tapi kerja juga satu ibadah.

so, selagi boleh bertahan, dan semangat dalam teruskan hidup sebagai guru, do it. aku tak pernah jadikan status aku sebagai isteri untuk aku restricted diri aku untuk buat kerja. malahan, bila dah kawin makin bersemangat untuk buat kerja. sebab ada motivasi dan juga ada tempat yang halal untuk meluahkan perasaan penat, geram, sakit hati and so on.

even aku nampak juga, cikgu yang bergelar ibu, masih mampu untuk cemerlang dalam hidup. I wonder, macamana dorang manage masa dorang untuk jadi seorang ibu dan cikgu at the same time?

#7 JANGAN MENOLAK KERJA

aku CONFIRM dan aku JAMIN 100%, kau datang sebagai guru baru, POPPPP! kerja berjuta2 jatuh ke tangan kau, jawatan itu ini, and bla bla bla. even before ko datang pun, memang dah sedia jawatan untuk guru baru. HAHAHAHA

but then, aku nasihat untuk GRABBBBBBBBBBBBBBBBBB! jangan menolak. first, sebab kau perlukan semua tu untuk isi borang PPGB, then untuk dapat markah dalam SKT, pastu yang paling mahal adalah untuk PENGALAMAN DAN KEMAHIRAN. dan sudah tentu, semua ni tiada kena ajar di IPG.

manada pensyarah IPG ajar kita untuk isi EMIS, HRMIS, NILAM, SPS, PAJSK, EOPERASI, and banyak lagi. isi borang untuk RMT, ASET, bla bla bla. aku pun tak dapat ingat semua hahahaha sebab bercampur baur sudah otak

tapi mereka sentiasa ajar untuk kita get ready, right? bila tak tahu, tanya. jangan sekali kali sombong. kalau rasa malu nak tanya, GOOGLE. then bila dah jumpa satu jawatan yang kau rasa, YES INILAH BIDANG ku, maka teruskan, dan buat pendokumentasian selama 3 tahun. 

pastu, ada laluan untuk jadi Guru Cemerlang :)

#8 RAJINKAN DIRI UNTUK TAMBAH ILMU

yeps. itu sangat penting. rajinkan diri untuk bersembang dengan guru guru senior, ambil benda yang baik2, dan anda akan jumpa banyak ilmu baru. dari segi pedagogi, kawalan kelas, and so on. dorang makan garam lebih kot dari kita.

jangan pegang sangat title DG41. satu status saja tu. tapi ingat, pengalaman kita masih zero. apa yang ada cuma pengalaman2 fresh yang dapat dari praktikum dimana mengajar pun baru berapa masa pastu 3 bulan paling lama. so dibandingkan dengan mereka, memang dorang layak untuk bagi kita nasihat.

and also, ada masa rajinkan diri untuk apply kursus2 yang selain dari PPD/JPN bagi. dari situ, akan dapat satu info baru lagi. kalau minda asyik tertutup dengan dunia pendidikan pun tak boleh, kena bergaul dari kementerian lain, then pada ketika tu, mungkin kita akan sedar, "indah lagi jadi cikgu ni"
HAHAHAHAHA that's why, aku rajin apply kursus INTAN. untuk dapat module lain, dan untuk dapat kenalan baru.

dan aku jumpa beberapa pegawai dari KPM, and really give me advantage untuk tahu macamana mau kembangkan karier kalau malas sangat nak mengajar kat sekolah :P

#9 GOOD LUCK

hahaha sebagai penutup, good luck semua! sekarang bagus happy happy dulu dan enjoy zaman tanam anggur. you can always ask your senior how to survive and so on. sebab ada beberapa senior aku juga, yang aku tahu memang cemerlang dalam kerjaya sebagai guru. tak pernah merungut malahan tengok positif gila ja sepanjang masa. 

as a junior kepada mereka, tak pernah juga lah aku chat. cuma dari jauh, memang respect dengan hard work dorang selama ni. tak sia sia, berhempas pulas di IPG 5 tahun setengah, dari zaman teenagers kepada dewasa. ngeeeeeeeeeee

ada dua quotes untuk kalian;





Comments

wardahannesa said…
Thanks kak for your tips. hee. saya bakal menyusul. :D
Unknown said…
trima kasih kak teja..nasihat yg sgt membantu..bila baca like seriously kaka dpt tulis pnjg jela mcm ni..tahniah la kak bnyk idea..hehe...insyaAllah akan dimanfaatkan segala nasihat n tunjuk ajar nih...

Popular posts from this blog

Martabak Jawa Tawau;

tajuk entri macam resipi saja kan. walhal cerita dibawah ini tiada kaitan sama resipi samaada resipi hidup ataupun resipi yang mati. LOL. kurang dari lima minggu lagi aku akan bertapak di bumi Tawau. pejam celik, makan tidur, ketawa menangis, akhirnya 5 tahun lebih sudah di lalui. Alhamdullilah, aku masih bernafas lagi. banyak hal yang berubah dalam diri tapi yang terlalu obvious ialah berat badan. ya, semakin hari semakin gumuk! yes! pencapaian yang paling hebat sepanjang hidup. ayat aku macam bangga jak kan berat badan naik, tapi dalam hati siapa tahu. i sedih tau. dalam hati i meronta2 nak kuyuskan badan, tapi tiap kali i nampak makanan, i terus gembira. i lupa yang i bersedih sebab gemuk. menci tau makanan banyak sedap sedap, especially kat Tawau ni. boleh lah aku bagi gelaran tempat ni syurga makanan. dari nasi goreng lalap, ke es teller, ke bontot ayam (aii tiba tiba masuk list, huahuahua) dan yang paling penting, tadaaaaaaaaaaaaaaaaaa MARTABAK JAWA. ngeh ngeh ngeh Mar

SBE 4; SK Sri Gaya #1

Ini adalah Pengalaman Berasaskan Sekolah saya yang terakhir. dan kami memilih untuk pergi ke SK Sri Gaya. sepanjang empat kali SBE ini, mesti saya buat dengan roomate saya sendiri. alasan utama kami pergi sekolah ni adalah sekolah ni dekat dengan ofis bapa dia and mahu rasa pengalaman yang terbaru di sekolah kluster. so, ini dia cerita hari pertama di SK Sri Gaya; bangun sahur tadi jam 3.30 pagi. after that, sambung tidur. haha and kami lambat bangun lepas tu. terjaga dalam jam 6 pagi. okay, sangat kelam kabut. borang kami langsung belum isi. sampai saja sekolah, nasib baik belum mula perhimpunan lagi. cari mana Bilik Guru Besar dan sekali tengok di dalam, ada sudah beberapa guru pelatih lain yang buat SBE sana. dari IPG Keningau dan Kent. so, tidaklah kami berduaan ja di sekolah sepanjang minggu ni. GB buat temu bual dengan kami. dan dia tanya2 the previous school kami pergi.SK Sg Bedaun di Labuan, SK Weston di Beaufort, SK Likas di KK.then suddenly GB tu tanya. GB: Aik? kenapa boleh

aku demam, batuk, dan gatal2 satu badan;

hellooooooww meellooowww mashimellow watermelonlow,and bla bla bla..entah apa punya introduction. sangat tidak menarik. sampai aku rasa aku nak hentak kepala manja2 kat dinding. hari ni aku perlu aktifkan mood sakit aku. cian aku, entah berjangkit dari siapa la ni, sampai aku punya flu dan batuk2 timbul. semalam, ya ampun, punya susah mahu tidur. aku bersin non stop. bayangkan la aa..sampai aku rasa mahu cabut hidung aku malam tu juga, dan tidur dengan lena. dek kerana bersin yang x henti, sampai menganggu diriku untuk bermimpi yang indah2 bersama tersayang,aku bangun pagi tadi, macam mahu pengsan. semua berpusing2, sampai aku menangis sorang2 dalam bilik. Tsk..tsk.. T___T dah lah sekarang tidur sorang, memang sadis lah. seri ketuk pintu tadi pagi, dia dah siap p kuliah. aku pun buka pintu, dengan rambut menggerbang semacam, sumpah, kalau aku jalan2 jam 2 atau 3 pagi, orang sangka aku hantu. kwang3x.. aku gtaw aku tak p kuliah, dan sms si bebeh. minta simpati kunun. supaya ada kekuatan