Skip to main content

pengalaman ku dirisik seorang pakcik;

ada something yang saya rasa saya perlu share dengan kamu semua, berkaitan Bina Insan Guru saya :)

pada suatu petang, hari ketiga Bina Insan Guru, saya sedang menyapu daun2 kering di bawah pokok. cuba untuk menghayati watak sebagai seorang cucu yang menyapu halaman rumah. dan meneruskan raptai persembahan kami.

setelah selesai raptai itu, saya kembali semula ke astaka untuk menyambung kerja2 yang lain. tiba2 one of my friend panggil saya untuk jumpa dengan seorang pakcik ni. dalam hati saya, "oh, ni mesti salah seorang bapa angkat"

saya jumpa pakcik tu, cerita2 sikit pasal apa yang kami buat di kampung ni. then tiba2 pakcik tu cakap

"Sebenarnya pakcik ni nak cari menantu untuk anak pakcik,anak pakcik ni kerja di Sarawak sebagai polis. dia nak ada calon bila dia balik raya nanti. dan kalau boleh dia nak mendirikan rumah tangga bulan disember ni, tapi kalau boleh orang Tawau, jadi, cikgu ni orang mana?"

"saya orang Labuan pakcik", saya menjawab

" Labuan jauh tu dari Tawau", pakcik kembali menjawab

"ala pakcik, dekat ja tu Labuan dengan Tawau" one of my friend jawab. then si kawan ni terus meninggalkan saya dan pakcik itu sambil tersenyum.

dalam hati saya, apakah jadahnya saya ditinggalkan berdua dengan pakcik ni. aissshhhh...stress terus saya.

"Kalau kawin nanti, nak kawin di Tawau atau Labuan?" tiba2 lah pakcik tu straight to the point.

saya punyalah terkejut. bila masa pula saya setuju nak jadi menantu pakcik ni. saya tak jawab soalan tu. takut salah jawab, jadi jalan terbaik adalah berdiam diri sahaja

"Cikgu kena janji dengan pakcik sekarang, nak kawin Labuan ke Tawau?"

saya makin lah tak terkata. aishh pakcik ni suka2 hati dia jer nak paksa saya gitu.

"Saya belum fikir lagi semua ni pakcik, saya masih muda, saya masih belajar lagi" saya jawab dengan yakin

"Tak ada masalahnya nak kawin kalau belajar. Anak pakcik dah kerja. kalau pasal takut tak terjaga nanti, kampung balung cocos dengan maktab dekat ja pun. Sabtu ahad balik la sini"

Saya terdiam. eee pakcik ni jangan lah memaksa. on the way, saya nak cakap saya ni dah berpunya. datang lah juga isteri dan anak2nya.

"Haaa..yang ini isteri pakcik. yang satu ni anak perempuan pakcik tengah praktikal di klinik balung ni. yang satu ni masih lagi belajar"

saya pun senyum2 jer lah. terus salam mereka ni semua. dah speechless berabis dah oleh tindakan pakcik ni. dah tu siap dia kenalkan saya lagi dengan isteri dan anak nya yang saya ni calon menantu dia.

"apa2 hal, malam ni pakcik datang lagi untuk bincang hal ini dengan lebih lanjut"

saya pun diam2 ja lah. dah tak tahu nak cakap apa lagi. pastu pakcik tu pun masuk lah kereta dia. sempat lagi lambai2 kat saya. lepas tu, saya dah tak tahu nak buat apa. jumpa pensyarah2 cerita hal tu. memang shock berabis la.dan mereka ketawa berabis dengar cerita saya.

nasib baik malam tu dia tak datang. tapi yang hairannya orang kampung yang lain tahu hal ni. sampai dorang tanya kepada beberapa kawan saya mana satu cikgu yang dari Labuan. hohohoho pelik eh

tapi, saya rasa agak lucu juga lah pengalaman ni. dah tu kena risik2 lagi oleh orang yang saya tidak kenal. rupanya ada masih adat macamni kan. yang meminta keluarga memilih calon. hehe mungkin baginya pilihan ibu bapa adalah yang terbaik buat dia.

apa pula perasaannya, kalau betul2 kena lamar oleh keluarga orang yang kita sayang?

Comments

Popular posts from this blog

aku demam, batuk, dan gatal2 satu badan;

hellooooooww meellooowww mashimellow watermelonlow,and bla bla bla..entah apa punya introduction. sangat tidak menarik. sampai aku rasa aku nak hentak kepala manja2 kat dinding. hari ni aku perlu aktifkan mood sakit aku. cian aku, entah berjangkit dari siapa la ni, sampai aku punya flu dan batuk2 timbul. semalam, ya ampun, punya susah mahu tidur. aku bersin non stop. bayangkan la aa..sampai aku rasa mahu cabut hidung aku malam tu juga, dan tidur dengan lena. dek kerana bersin yang x henti, sampai menganggu diriku untuk bermimpi yang indah2 bersama tersayang,aku bangun pagi tadi, macam mahu pengsan. semua berpusing2, sampai aku menangis sorang2 dalam bilik. Tsk..tsk.. T___T dah lah sekarang tidur sorang, memang sadis lah. seri ketuk pintu tadi pagi, dia dah siap p kuliah. aku pun buka pintu, dengan rambut menggerbang semacam, sumpah, kalau aku jalan2 jam 2 atau 3 pagi, orang sangka aku hantu. kwang3x.. aku gtaw aku tak p kuliah, dan sms si bebeh. minta simpati kunun. supaya ada kekuatan

Martabak Jawa Tawau;

tajuk entri macam resipi saja kan. walhal cerita dibawah ini tiada kaitan sama resipi samaada resipi hidup ataupun resipi yang mati. LOL. kurang dari lima minggu lagi aku akan bertapak di bumi Tawau. pejam celik, makan tidur, ketawa menangis, akhirnya 5 tahun lebih sudah di lalui. Alhamdullilah, aku masih bernafas lagi. banyak hal yang berubah dalam diri tapi yang terlalu obvious ialah berat badan. ya, semakin hari semakin gumuk! yes! pencapaian yang paling hebat sepanjang hidup. ayat aku macam bangga jak kan berat badan naik, tapi dalam hati siapa tahu. i sedih tau. dalam hati i meronta2 nak kuyuskan badan, tapi tiap kali i nampak makanan, i terus gembira. i lupa yang i bersedih sebab gemuk. menci tau makanan banyak sedap sedap, especially kat Tawau ni. boleh lah aku bagi gelaran tempat ni syurga makanan. dari nasi goreng lalap, ke es teller, ke bontot ayam (aii tiba tiba masuk list, huahuahua) dan yang paling penting, tadaaaaaaaaaaaaaaaaaa MARTABAK JAWA. ngeh ngeh ngeh Mar

SBE 4; SK Sri Gaya #1

Ini adalah Pengalaman Berasaskan Sekolah saya yang terakhir. dan kami memilih untuk pergi ke SK Sri Gaya. sepanjang empat kali SBE ini, mesti saya buat dengan roomate saya sendiri. alasan utama kami pergi sekolah ni adalah sekolah ni dekat dengan ofis bapa dia and mahu rasa pengalaman yang terbaru di sekolah kluster. so, ini dia cerita hari pertama di SK Sri Gaya; bangun sahur tadi jam 3.30 pagi. after that, sambung tidur. haha and kami lambat bangun lepas tu. terjaga dalam jam 6 pagi. okay, sangat kelam kabut. borang kami langsung belum isi. sampai saja sekolah, nasib baik belum mula perhimpunan lagi. cari mana Bilik Guru Besar dan sekali tengok di dalam, ada sudah beberapa guru pelatih lain yang buat SBE sana. dari IPG Keningau dan Kent. so, tidaklah kami berduaan ja di sekolah sepanjang minggu ni. GB buat temu bual dengan kami. dan dia tanya2 the previous school kami pergi.SK Sg Bedaun di Labuan, SK Weston di Beaufort, SK Likas di KK.then suddenly GB tu tanya. GB: Aik? kenapa boleh