Skip to main content

Set Induksi bidang keguruan;

Me, Aslam, Aini and Aqilah
Ilham and Aslam
Tahun 5 UMS and I teached Pendidikan Sivik Kewarganegaraan here
anak murid ku yang aktif belaka
"cikgu, kami mahu bergambar style pemain bola"
the girls
muka muka no feeling sudah aku sana
that is some of my pictures di sekolah. ada banyak lagi belum di upload and also banyak kelas yang belum aku ada gambar kenangan. ada dalam 5 hari lagi di sekolah, and for sure aku akan rindu tahap dewa dewi sama sekolah ini. my life in Sk Pasir Putih memang lain daripada lain. sungguh lain. sangat bernilai untuk aku.

praktikum kali ini ajar aku pasal kehidupan. sesuatu perkara yang sangat berguna untuk mematangkan diri. aku tak akan cerita sekarang pasal semua tu. sebab aku save cerita tu next week. aku ada entry khas untuk praktikum kali ini. tapi dalam next week baru aku akan tulis. so, stay tuned. haha

satu saja prinsip aku sepanjang praktikum
"if you want to understand your kids, be like them"

senang saja prinsip aku. aku memang bukan guru yang bersifat keibuan, ada la sikit. maybe sebab aku belum jadi ibu lagi kan. HAHA jadi aku tak berapa faham sangat mahu jadi ibu kepada mereka. so, what I did, aku jadi kawan untuk mereka. mengajar mereka macam kawan. believe me, dorang akan lebih faham, dan akan baik dengan kita.

well, aku bercakap ni mesti cikgu2 yang sudah berkerja akan cakap

"ya la, kau baru lagi dalam dunia ni, baru juga praktikum. nanti sudah kerja, situasi nya berbeza sudah. mana sama lagi macam praktikum"

for sure lah ada yang akan cakap dan fikir begini. dan satu saja ayat aku untuk yang akan cakap begini

"kamu juga pernah lalui praktikum kan, jadi, tak boleh biarkan aku menikmati semua praktikum ini sebelum aku betul-betul berkerja? tidak boleh aku jadikan praktikum aku sebagai kenangan manis? sedangkan P&P perlukan Set Induksi, apatah lagi kerjaya Guru.biarkan aku jadi Praktikum sebagai Set Induksi aku sebelum betul-betul aku jadi Guru secara rasmi =)"

p/s;ayat macam orang degil dan ego, sungguh bukan maksud aku begitu, cuma aku harap semua boleh faham apa yang aku rasa sekarang ni. 
CUBA
FAHAMI
AKU

Comments

Popular posts from this blog

Martabak Jawa Tawau;

tajuk entri macam resipi saja kan. walhal cerita dibawah ini tiada kaitan sama resipi samaada resipi hidup ataupun resipi yang mati. LOL. kurang dari lima minggu lagi aku akan bertapak di bumi Tawau. pejam celik, makan tidur, ketawa menangis, akhirnya 5 tahun lebih sudah di lalui. Alhamdullilah, aku masih bernafas lagi. banyak hal yang berubah dalam diri tapi yang terlalu obvious ialah berat badan. ya, semakin hari semakin gumuk! yes! pencapaian yang paling hebat sepanjang hidup. ayat aku macam bangga jak kan berat badan naik, tapi dalam hati siapa tahu. i sedih tau. dalam hati i meronta2 nak kuyuskan badan, tapi tiap kali i nampak makanan, i terus gembira. i lupa yang i bersedih sebab gemuk. menci tau makanan banyak sedap sedap, especially kat Tawau ni. boleh lah aku bagi gelaran tempat ni syurga makanan. dari nasi goreng lalap, ke es teller, ke bontot ayam (aii tiba tiba masuk list, huahuahua) dan yang paling penting, tadaaaaaaaaaaaaaaaaaa MARTABAK JAWA. ngeh ngeh ngeh Mar

SBE 4; SK Sri Gaya #1

Ini adalah Pengalaman Berasaskan Sekolah saya yang terakhir. dan kami memilih untuk pergi ke SK Sri Gaya. sepanjang empat kali SBE ini, mesti saya buat dengan roomate saya sendiri. alasan utama kami pergi sekolah ni adalah sekolah ni dekat dengan ofis bapa dia and mahu rasa pengalaman yang terbaru di sekolah kluster. so, ini dia cerita hari pertama di SK Sri Gaya; bangun sahur tadi jam 3.30 pagi. after that, sambung tidur. haha and kami lambat bangun lepas tu. terjaga dalam jam 6 pagi. okay, sangat kelam kabut. borang kami langsung belum isi. sampai saja sekolah, nasib baik belum mula perhimpunan lagi. cari mana Bilik Guru Besar dan sekali tengok di dalam, ada sudah beberapa guru pelatih lain yang buat SBE sana. dari IPG Keningau dan Kent. so, tidaklah kami berduaan ja di sekolah sepanjang minggu ni. GB buat temu bual dengan kami. dan dia tanya2 the previous school kami pergi.SK Sg Bedaun di Labuan, SK Weston di Beaufort, SK Likas di KK.then suddenly GB tu tanya. GB: Aik? kenapa boleh

aku demam, batuk, dan gatal2 satu badan;

hellooooooww meellooowww mashimellow watermelonlow,and bla bla bla..entah apa punya introduction. sangat tidak menarik. sampai aku rasa aku nak hentak kepala manja2 kat dinding. hari ni aku perlu aktifkan mood sakit aku. cian aku, entah berjangkit dari siapa la ni, sampai aku punya flu dan batuk2 timbul. semalam, ya ampun, punya susah mahu tidur. aku bersin non stop. bayangkan la aa..sampai aku rasa mahu cabut hidung aku malam tu juga, dan tidur dengan lena. dek kerana bersin yang x henti, sampai menganggu diriku untuk bermimpi yang indah2 bersama tersayang,aku bangun pagi tadi, macam mahu pengsan. semua berpusing2, sampai aku menangis sorang2 dalam bilik. Tsk..tsk.. T___T dah lah sekarang tidur sorang, memang sadis lah. seri ketuk pintu tadi pagi, dia dah siap p kuliah. aku pun buka pintu, dengan rambut menggerbang semacam, sumpah, kalau aku jalan2 jam 2 atau 3 pagi, orang sangka aku hantu. kwang3x.. aku gtaw aku tak p kuliah, dan sms si bebeh. minta simpati kunun. supaya ada kekuatan