Skip to main content

Bittersweet of being a JPP;

this is my stories, the bittersweet of being one of the JPP;

  • saya bertanding untuk JPP 3 kali. can't you believe me? dan dua kali saya kalah. dan yang ketiga kali saya ikut, menang tanpa bertanding.
  • kenapa sampai 3 kali percubaan? sebab aku sudah target sepanjang aku hidup di kampus, aku mesti akan jadi one of the JPP. don't ask me why. aku cuma mahu timba pengalaman yang sangat-sangat berguna
  • untuk menjadi seorang S/U yang baik, honestly, ianya sangat susah. kena uruskan fail, surat-surat, kertas kerja, update takwim, kena jumpa a lot of lecturer, kena selalu jadi floor manager and so on.
  • event yang paling berkesan di hati aku ialah Hari Guru. sehari sebelum hari guru kami ada pertandingan debat zon sabah.dan esok pula hari guru, time tu rasanya memang kerja aku banyak gila. kami balik lewat malam, siapkan backdrop, sana juga mahu raptai, hias dewan lagi. 
  • and gara-gara hari guru, aku menjadi MC yang pertama kali. not for a formal MC, tapi informal MC. which is sangat-sangat berguna untuk aku sampai sekarang. tak boleh lupa hari itu. after that, baru lah balik-balik aku kena suruh jadi MC
  • kerja JPP bukan setakat buat event, tapi kalau bab urus-urus hal yang tidak berkaitan sama pelajar pun, aku rasa kami buat juga
  • kadang-kadang, ada dilemma juga. kena ikut arahan pensyarah, tapi dalam masa yang sama kena jaga hati kawan-kawan. part ini memang susah sekali
  • susah untuk buat kawan-kawan di kampus faham, yang kami ni mendengar arahan dari pihak atasan. kalau tidak kena suka oleh dorang tu, confirm lah kan. 
  • some of kawan-kawan di kampus tend untuk jadi pembangkang. tapi bercakap di belakang, sama di facebook or blog saja, one and a half year jadi JPP tiada SEORANG pun datang untuk luahkan perasaan tidak puas hati dengan apa yang kami buat. tapi cakap belakang, confirm bertimbun. sangat CHICKENNN! 
  • satu hal yang aku sedih dan terkilan, bila kawan-kawan tak faham tugas one of my friend Nuraini as Exco Disiplin. ramai yang tak tahu, bila ada pelajar yang buat kesilapan, dia yang akan dimarah sebab dia exco disiplin. bila dia tegur orang lambat datang, tak pakai nametag and kad matrik, mula la bising mulut, tapi tiada siapa yang faham kenapa dia buat begitu.sudah tugas dia bahagian DISIPLIN, tak akan lah mahu biarkan semua orang buat salah
  • bila disuruh susun kerusi, semua malas, HELLLLLLLLLLLLLLOO! bila praktikum nanti, cikgu-cikgu termasuk PK1 dan GB pun susun kerusi di dewan. mahu harap, murid kita yang berumur 12 tahun ke bawah susun, kesian juga kan. masi kecil ba tu.
  • apart from that, not everyone tend to be so "mintapuji", most of my friend in campus, sepanjang aku jadi JPP sangat supportive, event yang kami buat, dorang support and ada yang bagi pujian. memang sebelum event mula, dan semasa, sangat penat, banyak kami bertengkar, tapi bila sudah tamat, dan dapat pujian, honestly semua kepenatan kami hilang. thanks a lot guys =')
  • mustahil kami 32 orang JPP semuanya bersatu hati dan sehati sejiwa, i tell you guys, kami juga sama seperti organisasi lain. memang ada bergaduh, memang ada yang tidak puas hati sesama kami, tapi aku bangga sebab bila ada event kami laksanakan, kami semua profesional dan lupakan masalah yang lain
  • even aku dan YDP aku sendiri pun kami pernah bertelingkah pendapat. kalau bab kena marah sampai menangis pun aku pernah lalui juga.(malam dinner konvokesyen) biasalah. tidak semuanya happy saja kan =)
  • dari JPP juga aku kenal hampir semua perangai pensyarah aku. and dorang juga sebenarnya sama macam kita. manusia biasa juga kan.
  • kalau aku diberi peluang untuk jadi JPP sekali lagi, aku rasa aku tak akan mahu lagi. cukup lah sekali, kalau mahu bagitahu kenapa aku fikir begitu, biarlah orang yang bertanding jadi JPP dulu dan akan faham sendiri bagaimana susahnya mahu deal sama pensyarah and student at the same time.
  • a quote yang sesuai sebagai JPP ialah "apa yang penting, KERJASAMA" 
  • kami tiada diberikan gaji, keistimewaan tiada.perbezaan kami dengan pelajar biasa, macam sedikit saja. cuma yang 6 jawatan di atas like me, akan diberikan bilik seorang saja. itu pun sudah aku cukup hargai. memang berbeza dengan MPP di universiti, memang sangat berbeza. tapi bukan duit atau kesenangan yang aku cari, tapi ialah pengalaman. memang sangat berharga
  • dimana aku mahu cari pengalaman buat kertas kerja dan ditolak sepuluh kali dan kena buat balik setiap kali tu? berlari-lari dari HEP, ke blok pentadbiran, ke dewan rafflesia, dan lari lagi semula ke HEP, balik ke dewan baru ke blok pentadbiran? berurusan dengan banyak kepala sampai akhirnya kau berfikir mahu ikut cakap siapa? keluar wang ringgit untuk memastikan event yang dijalankan berjaya? berurusan dengan pelajar yang sengaja tidak ikut arahan dan cuba menaikkan darah? dan dalam masa yang sama memberikan arahan yang jelas kepada anak buah tanpa ada sedikit salah faham yang berlaku?
  • sebenarnya, kalau mahu diluahkan memang banyak lagi, cuma biarlah ini sahaja yang mampu aku share. ada beberapa benda, yang perlu disimpan dan tidak perlu diceritakan kepada semua orang
  • kepada yang teringin masuk JPP, try lah =) memang akan jumpa banyak pengalaman, kalau pasal banyak kerja, jangan cakap lah. memang berdozen2 sampai tiada masa untuk diri sendiri.
  • sedikit pun aku tidak sedih meninggalkan jawatan aku, mungkin sebab aku berpuas hati sudah dengan apa yang pernah aku buat sepanjang aku berkhidmat.
  • lastly, thanks to everyone yang contribute dengan JPP samaada secara langsung atau tidak. I do appreciate you all =)

Comments

anak ayah said…
hehehe^^,
xyah nk jawat jpp thu pown...da rase penat kak...mane taknye...kompom ada je exco2 yg berbunyi lo ada hal yg xkene...miahaha^o^

lebey kurg cam pengurusn olahraga rithu la....
btw...go0d job kak teja=)
hehehehe thanks for the support eyqa!

Popular posts from this blog

aku demam, batuk, dan gatal2 satu badan;

hellooooooww meellooowww mashimellow watermelonlow,and bla bla bla..entah apa punya introduction. sangat tidak menarik. sampai aku rasa aku nak hentak kepala manja2 kat dinding. hari ni aku perlu aktifkan mood sakit aku. cian aku, entah berjangkit dari siapa la ni, sampai aku punya flu dan batuk2 timbul. semalam, ya ampun, punya susah mahu tidur. aku bersin non stop. bayangkan la aa..sampai aku rasa mahu cabut hidung aku malam tu juga, dan tidur dengan lena. dek kerana bersin yang x henti, sampai menganggu diriku untuk bermimpi yang indah2 bersama tersayang,aku bangun pagi tadi, macam mahu pengsan. semua berpusing2, sampai aku menangis sorang2 dalam bilik. Tsk..tsk.. T___T dah lah sekarang tidur sorang, memang sadis lah. seri ketuk pintu tadi pagi, dia dah siap p kuliah. aku pun buka pintu, dengan rambut menggerbang semacam, sumpah, kalau aku jalan2 jam 2 atau 3 pagi, orang sangka aku hantu. kwang3x.. aku gtaw aku tak p kuliah, dan sms si bebeh. minta simpati kunun. supaya ada kekuatan

Martabak Jawa Tawau;

tajuk entri macam resipi saja kan. walhal cerita dibawah ini tiada kaitan sama resipi samaada resipi hidup ataupun resipi yang mati. LOL. kurang dari lima minggu lagi aku akan bertapak di bumi Tawau. pejam celik, makan tidur, ketawa menangis, akhirnya 5 tahun lebih sudah di lalui. Alhamdullilah, aku masih bernafas lagi. banyak hal yang berubah dalam diri tapi yang terlalu obvious ialah berat badan. ya, semakin hari semakin gumuk! yes! pencapaian yang paling hebat sepanjang hidup. ayat aku macam bangga jak kan berat badan naik, tapi dalam hati siapa tahu. i sedih tau. dalam hati i meronta2 nak kuyuskan badan, tapi tiap kali i nampak makanan, i terus gembira. i lupa yang i bersedih sebab gemuk. menci tau makanan banyak sedap sedap, especially kat Tawau ni. boleh lah aku bagi gelaran tempat ni syurga makanan. dari nasi goreng lalap, ke es teller, ke bontot ayam (aii tiba tiba masuk list, huahuahua) dan yang paling penting, tadaaaaaaaaaaaaaaaaaa MARTABAK JAWA. ngeh ngeh ngeh Mar

SBE 4; SK Sri Gaya #1

Ini adalah Pengalaman Berasaskan Sekolah saya yang terakhir. dan kami memilih untuk pergi ke SK Sri Gaya. sepanjang empat kali SBE ini, mesti saya buat dengan roomate saya sendiri. alasan utama kami pergi sekolah ni adalah sekolah ni dekat dengan ofis bapa dia and mahu rasa pengalaman yang terbaru di sekolah kluster. so, ini dia cerita hari pertama di SK Sri Gaya; bangun sahur tadi jam 3.30 pagi. after that, sambung tidur. haha and kami lambat bangun lepas tu. terjaga dalam jam 6 pagi. okay, sangat kelam kabut. borang kami langsung belum isi. sampai saja sekolah, nasib baik belum mula perhimpunan lagi. cari mana Bilik Guru Besar dan sekali tengok di dalam, ada sudah beberapa guru pelatih lain yang buat SBE sana. dari IPG Keningau dan Kent. so, tidaklah kami berduaan ja di sekolah sepanjang minggu ni. GB buat temu bual dengan kami. dan dia tanya2 the previous school kami pergi.SK Sg Bedaun di Labuan, SK Weston di Beaufort, SK Likas di KK.then suddenly GB tu tanya. GB: Aik? kenapa boleh