Skip to main content

mimpi ular;

lately asyik mimpi ular, macam kelmarin, aku bermimpi ular tedung yang sedang berusaha untuk mematuk aku. sebulan yang lalu, aku bermimpi didatangi ular pelbagai jenis warna, dan ada beberapa kali aku punya mimpi hanya didatangani ular. serius, mimpi ular bukan suatu yang aku banggakan, malahan aku takut dengan mimpi tersebut. so, time study2 begini, aku check di google apa maksudnya, and I found this;

Katanya, kalau saat tidur malam kita diusik oleh mimpi bertemu ular, berarti akan ada jodoh yang datang. Kalau ular itSample Imageu menggigit atau melilit, berarti jodohnya sudah dekat. Sebentar lagi jodoh itu akan datang melamar. Asyik ya. Terus kalau dikejar, katanya kita lagi dikejar-kejar oleh jodoh kita yang entah dimana. Mungkin sebentar lagi dia juga akan menyatakan kesediaannya datang ke rumah dengan segala kesungguhannya untuk melamar.

Nah, kalau dalam mimpi kita ternyata mampu membunuh ular, aduh kita membunuh jodoh kita donk. Alias jodoh semakin menjauh dan mungkin orang yang sudah dilamar bisa dibatalkan atau jangan-jangan yang sudah menyebar undangan gagal menikah. Kasihan ya …

Itu semua gara-gara ular yang hadir dalam mimpi kita di malam hari. Atau bahkan hadir dalam mimpi tidur siang kita. Tidak pernah disebutkan dalam buku-buku penafsir mimpi tentang asal muasal kepercayaan ini. Yang ada katanya, berdasarkan pengalaman yang sudah-sudah atau berdasarkan kisah turun temurun dari mulut ke mulut.

Mengapa ular dijadikan simbol jodoh. Bahkan sebagian orang tidak saja meyakininya dalam mimpi. Tetapi sebagian lagi mereka menggunakan gelang bahar bermodel ular yang melingkar. Tentu itu semua tidak terlepas dari kepercayaan dan keyakinan dibaliknya.

Jawaban mengapa, tidak terjawab kecuali bahwa itu semua adalah cerita dari negeri antah berantah. Tidak lebih dari itu. Padahal dalam Islam ular justru merupakan simbol syetan. Sebagaimana yang dikatakan oleh Nabi. Ular hitam adalah syetan. Dan mimpi jelek, seperti dikejar ular adalah merupakan usaha syetan untuk menakut-nakuti kita.

Ular juga binatang yang dianjurkan untuk dibunuh dalam Islam. Artinya binatang ini sangat berbahaya. Bukan rahasia lagi kalau ular itu berbisa. Bahkan bisanya bisa membunuh. Sangat berbahaya. Untuk itulah Islam menggolongkan ular sebagai binatang yang layak diburu untuk dibunuh. Nah, terus keganasan ular ini kok tiba-tiba berubah menajdi simbol jodoh. Kita tidak pernah tahu apa hubungan antara ular yang ganas itu dengan pasangan hidup yang menentramkan hati.

Sementara penafsiran mimpi tidak mungkin dilakukan oleh siapapun. Nabi SAW. hanya memberikan garis besar dari mimpi, “Mimpi baik dari Allah, sedangkan mimpi buruk dari syetan. Jika kalian mimpi jelek maka berlindunglah kepada Allah.”

Sedangkan untuk menafsirkannya, tidak sembarang orang diberikan kelebihan ini oleh Allah. Awalnya kelebihan menterjemahkan mimpi adalah mukjizat. Nabi Yusuf as adalah Nabi yang dikenal memiliki mukjizat ini. Seperti dijelaskan dalam kisah Nabi Yusuf dalam surat Yusuf.

Sekarang kenabian telah selesai. Tidak ada lagi Nabi setelah Rasulullah SAW. maka kelebihan penafsiran mimpi tentunya hanya hanya untuk orang-orang shaleh yang diberi kelebihan oleh Allah. Tidak semua orang shaleh pasti. Kelebiha itulah yang dinamakan dengan karomah.

Karomah ini tidak mungkin dipelajari. Tidak pula bisa dimunculkan oleh orang shaleh sesuai dengan keinginannya. Tetapi tergantung, apakah Allah berkenan memberikan karomah tersebut saat itu. Maka ular dalam mimpi sama dengan jodoh adalah penafsiran yang tidak berdasarkan dalil. Dan susah untuk dilogiskan.

Penafsiran mimpi ini adalah karomah. Artinya ini adalah hal ghoib yang tidak mungkin ada campur tangan otak manusia di dalamnya. Hanya dalili al-Qur’an dan Sunnah saj yang diijinkan untuk dimainkan di sini. Dan tidak pernah ada satu dalil pun yang mengatakan bahwa ular = jodoh.

Maka, tetaplah berhati-hati dengan segala yang sumbernya adalah katanya. Karena bukan hanya menyesatkan, tetapi bisa menyeret kita kepada kemusyrikan dan kemaksiatan. Waspadalah
(http:www.ghoibruqyah.com) 

kalau sebab didatangi jodoh, memang tak lah. aku tak percaya semua tu. umur aku 21 belum masuk pun 22, and plus aku masih study, and belum kerja, jadi mahu dirisik tu tidak boleh percaya. ular kan simbol yang jahat, jadi dalam pemikiran aku, aku sedang didatangi oleh banyak musuh dan mereka sedang berusaha untuk menghancurkan aku. tak gitu?

apa-apa pun, mimpi kan mainan syaitan saja. tak boleh percaya pun.

Comments

dfordimple said…
dear, klu menurut perubatan Islam..mimpi ular atau binatang buas maksudnya adanya jin/syaitan mo mengganggu.apapun,mimpi itu mainan tdo. jgn lupa selalu baca doa n surah sebelum tdo k.
ya..gangguan tu kan.. ada jg sy dgr. maybe slalu tido lupa baca doa la ni huhu

Popular posts from this blog

aku demam, batuk, dan gatal2 satu badan;

hellooooooww meellooowww mashimellow watermelonlow,and bla bla bla..entah apa punya introduction. sangat tidak menarik. sampai aku rasa aku nak hentak kepala manja2 kat dinding. hari ni aku perlu aktifkan mood sakit aku. cian aku, entah berjangkit dari siapa la ni, sampai aku punya flu dan batuk2 timbul. semalam, ya ampun, punya susah mahu tidur. aku bersin non stop. bayangkan la aa..sampai aku rasa mahu cabut hidung aku malam tu juga, dan tidur dengan lena. dek kerana bersin yang x henti, sampai menganggu diriku untuk bermimpi yang indah2 bersama tersayang,aku bangun pagi tadi, macam mahu pengsan. semua berpusing2, sampai aku menangis sorang2 dalam bilik. Tsk..tsk.. T___T dah lah sekarang tidur sorang, memang sadis lah. seri ketuk pintu tadi pagi, dia dah siap p kuliah. aku pun buka pintu, dengan rambut menggerbang semacam, sumpah, kalau aku jalan2 jam 2 atau 3 pagi, orang sangka aku hantu. kwang3x.. aku gtaw aku tak p kuliah, dan sms si bebeh. minta simpati kunun. supaya ada kekuatan

Martabak Jawa Tawau;

tajuk entri macam resipi saja kan. walhal cerita dibawah ini tiada kaitan sama resipi samaada resipi hidup ataupun resipi yang mati. LOL. kurang dari lima minggu lagi aku akan bertapak di bumi Tawau. pejam celik, makan tidur, ketawa menangis, akhirnya 5 tahun lebih sudah di lalui. Alhamdullilah, aku masih bernafas lagi. banyak hal yang berubah dalam diri tapi yang terlalu obvious ialah berat badan. ya, semakin hari semakin gumuk! yes! pencapaian yang paling hebat sepanjang hidup. ayat aku macam bangga jak kan berat badan naik, tapi dalam hati siapa tahu. i sedih tau. dalam hati i meronta2 nak kuyuskan badan, tapi tiap kali i nampak makanan, i terus gembira. i lupa yang i bersedih sebab gemuk. menci tau makanan banyak sedap sedap, especially kat Tawau ni. boleh lah aku bagi gelaran tempat ni syurga makanan. dari nasi goreng lalap, ke es teller, ke bontot ayam (aii tiba tiba masuk list, huahuahua) dan yang paling penting, tadaaaaaaaaaaaaaaaaaa MARTABAK JAWA. ngeh ngeh ngeh Mar

SBE 4; SK Sri Gaya #1

Ini adalah Pengalaman Berasaskan Sekolah saya yang terakhir. dan kami memilih untuk pergi ke SK Sri Gaya. sepanjang empat kali SBE ini, mesti saya buat dengan roomate saya sendiri. alasan utama kami pergi sekolah ni adalah sekolah ni dekat dengan ofis bapa dia and mahu rasa pengalaman yang terbaru di sekolah kluster. so, ini dia cerita hari pertama di SK Sri Gaya; bangun sahur tadi jam 3.30 pagi. after that, sambung tidur. haha and kami lambat bangun lepas tu. terjaga dalam jam 6 pagi. okay, sangat kelam kabut. borang kami langsung belum isi. sampai saja sekolah, nasib baik belum mula perhimpunan lagi. cari mana Bilik Guru Besar dan sekali tengok di dalam, ada sudah beberapa guru pelatih lain yang buat SBE sana. dari IPG Keningau dan Kent. so, tidaklah kami berduaan ja di sekolah sepanjang minggu ni. GB buat temu bual dengan kami. dan dia tanya2 the previous school kami pergi.SK Sg Bedaun di Labuan, SK Weston di Beaufort, SK Likas di KK.then suddenly GB tu tanya. GB: Aik? kenapa boleh