Skip to main content

Husnuzon & Suuzon;

aku rasa hidup di dunia ini kalau kau mau ianya mudah, Insya Allah ianya mudah. tapi sejauh mana kau mau nampak mudah dari serba serbi, Allah tetap akan turunkan pelbagai dugaan yang akan merobek segala kekuatan yang ada dalam diri.

itu pasal hidup.
aku nak cakap pasal karenah manusia.

rambut sama hitam (sekarang ni manada sama hitam lagi, ada yang dye rambut ke kaler2 lain tu), tapi hati lain lain. ada berjuta juta lemon manusia di dunia ni, berjuta juta lagi lah perangai dia. sumpah, kalau kau fahami isi hati semua orang, mungkin kau akan bunuh diri sebab tidak semua orang dilahirkan dengan hati yang baik.

muka dia baik, 
tapi hati siapa tahu?

muka dia garang,
tapi dalaman dia, siapa tahu?

antara perkara paling sukar dilakukan ialah selepas seorang tu berbuat jahat, lepastu konon dia berubah. berapa banyak kepercayaan yang kau ada untuk dia berubah? secepat itu kau terima baik dan buruk diri dia? bukan aku saja rasa begitu. aku tahu;

KAU.
KAU.
KAU.
Dan KAU juga rasa begitu.

senang kau cakap, ya aku maafkan dia atas segala kesilapan dia lalu, dan aku percaya dia tak akan buat balik. let me ask you, are you sure? adakah itu yang kau maksudkan dari lubuk hati kau yang terdalam. no no no! trust me, it's not easy.

eh,sebelum terlupa,
kisah ini tiada kaitan antara hidup dan mati,
tapi jika kau terasa, yes, I think you have problem with me,
or maybe dengan orang lain.

husnuzon lah. bersangka baiklah sama manusia.

Firman Allah yang bermaksud : “Wahai orang-orang Yang beriman! jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum Dengan perkara Yang tidak diingini Dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) - sehingga menjadikan kamu menyesali apa Yang kamu telah lakukan.” (Al-Hujurat : 6)

sebelum telan bulat bulat apa orang kata,
selidikilah, tanyalah. ada mulut untuk menyampai, pastikan ada mulut untuk menyoal.

berhenti bersangka buruk (suuzon) dengan orang lain. memang sukar, kerana kita ini cuma manusia biasa yang akan sentiasa dibisikkan oleh syaitan perkara2 yang membawa kesesatan.

Firman Allah yang bermaksud “Wahai orang-orang Yang beriman! jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan Yang dilarang) kerana Sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa; dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang; dan janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya Yang lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya Yang telah mati? (jika demikian keadaan mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepadaNya. (oleh itu, patuhilah larangan-larangan Yang tersebut) dan bertaqwalah kamu kepada Allah; Sesungguhnya Allah Penerima taubat, lagi Maha Mengasihani.” (Al-Hujurat : 12)

#aku bukan manusia yang baik dari segala segi termasuklah agama. tapi aku dalam proses untuk mencari sinar kehidupan dan membimbing diri sendiri untuk mencari apa yang kurang dalam hidup. apa yang aku katakan mungkin bercanggah dengan apa yang aku lakukan. sama-sama kita betulkan diri dan niat kita untuk berada dalam landasan hidup yang dikasihi Allah. Insya Allah.

Comments

Popular posts from this blog

aku demam, batuk, dan gatal2 satu badan;

hellooooooww meellooowww mashimellow watermelonlow,and bla bla bla..entah apa punya introduction. sangat tidak menarik. sampai aku rasa aku nak hentak kepala manja2 kat dinding. hari ni aku perlu aktifkan mood sakit aku. cian aku, entah berjangkit dari siapa la ni, sampai aku punya flu dan batuk2 timbul. semalam, ya ampun, punya susah mahu tidur. aku bersin non stop. bayangkan la aa..sampai aku rasa mahu cabut hidung aku malam tu juga, dan tidur dengan lena. dek kerana bersin yang x henti, sampai menganggu diriku untuk bermimpi yang indah2 bersama tersayang,aku bangun pagi tadi, macam mahu pengsan. semua berpusing2, sampai aku menangis sorang2 dalam bilik. Tsk..tsk.. T___T dah lah sekarang tidur sorang, memang sadis lah. seri ketuk pintu tadi pagi, dia dah siap p kuliah. aku pun buka pintu, dengan rambut menggerbang semacam, sumpah, kalau aku jalan2 jam 2 atau 3 pagi, orang sangka aku hantu. kwang3x.. aku gtaw aku tak p kuliah, dan sms si bebeh. minta simpati kunun. supaya ada kekuatan

Martabak Jawa Tawau;

tajuk entri macam resipi saja kan. walhal cerita dibawah ini tiada kaitan sama resipi samaada resipi hidup ataupun resipi yang mati. LOL. kurang dari lima minggu lagi aku akan bertapak di bumi Tawau. pejam celik, makan tidur, ketawa menangis, akhirnya 5 tahun lebih sudah di lalui. Alhamdullilah, aku masih bernafas lagi. banyak hal yang berubah dalam diri tapi yang terlalu obvious ialah berat badan. ya, semakin hari semakin gumuk! yes! pencapaian yang paling hebat sepanjang hidup. ayat aku macam bangga jak kan berat badan naik, tapi dalam hati siapa tahu. i sedih tau. dalam hati i meronta2 nak kuyuskan badan, tapi tiap kali i nampak makanan, i terus gembira. i lupa yang i bersedih sebab gemuk. menci tau makanan banyak sedap sedap, especially kat Tawau ni. boleh lah aku bagi gelaran tempat ni syurga makanan. dari nasi goreng lalap, ke es teller, ke bontot ayam (aii tiba tiba masuk list, huahuahua) dan yang paling penting, tadaaaaaaaaaaaaaaaaaa MARTABAK JAWA. ngeh ngeh ngeh Mar

SBE 4; SK Sri Gaya #1

Ini adalah Pengalaman Berasaskan Sekolah saya yang terakhir. dan kami memilih untuk pergi ke SK Sri Gaya. sepanjang empat kali SBE ini, mesti saya buat dengan roomate saya sendiri. alasan utama kami pergi sekolah ni adalah sekolah ni dekat dengan ofis bapa dia and mahu rasa pengalaman yang terbaru di sekolah kluster. so, ini dia cerita hari pertama di SK Sri Gaya; bangun sahur tadi jam 3.30 pagi. after that, sambung tidur. haha and kami lambat bangun lepas tu. terjaga dalam jam 6 pagi. okay, sangat kelam kabut. borang kami langsung belum isi. sampai saja sekolah, nasib baik belum mula perhimpunan lagi. cari mana Bilik Guru Besar dan sekali tengok di dalam, ada sudah beberapa guru pelatih lain yang buat SBE sana. dari IPG Keningau dan Kent. so, tidaklah kami berduaan ja di sekolah sepanjang minggu ni. GB buat temu bual dengan kami. dan dia tanya2 the previous school kami pergi.SK Sg Bedaun di Labuan, SK Weston di Beaufort, SK Likas di KK.then suddenly GB tu tanya. GB: Aik? kenapa boleh