Skip to main content

Lawatan Datin Z ke Kandang Ayam;

Sila abaikan tajuk entri kali ini sebab ianya tiada kaitan langsung dengan apa yang cuba saya sampaikan. tapi, kalau lawatan ke kandang ayam tu memang betul, cuma Datin Z tiada.harap maklum.

Pertama sekali, jutaan terima kasih kepada babahku tersayang kerana membenarkan aku ikut dia ke tempat kerjanya. kalau di rumah, memang tiada langsung entri dalam blog ni, sebab tiada apa2 yang dilakukan melainkan makan, tidur, online, and bla..bla..blaa...

So, lets enjoy my picture together2 :D

Inilah dia lautan ayam yang sudah matang. gebu gebu semuanya. sama seperti yang penulis blog ini. hahahahahaha :D suci dan murni bulu2nya. ayam2 ini semua sedang menunggu giliran untuk masuk dalam sebuah kotak untuk disembelih.

setiap kotak ada dalam 5-6 ekor ayam gebu dimasukkan. gambar diatas menunjukkan seorang pekerja sedang memasukkan ayam dengan penuh berhati2 kerana takut ayam tersebut terbang dan melarikan diri kerana takut disembelih.

setelah ayam dimasukkan ke dalam kotak, ianya akan ditimbang. setiap timbangan itu perlulah 80 kg beratnya barulah dikira optimum. uisseeehhh..dan akan ada pekerja yang akan mencatat berat ayam itu di dalam buku.

inilah dia babah ku yang handsome dari semua orang dalam dunia ini. okay, bapa saya bukan saja2 mahu membasahkan ayam itu, tapi untuk menyejukkan ayam. kalau ayam dalam keadaan yang panas, ayam itu akan mati. (dan, memang saya tengok ada juga ayam mati dalam kadang tu, mungkin labuan panas betul kan) sungguh tidak ku sangka ayam2 ini semuanya putera dan puteri lilin juga ya :p

then, babah bawa kami turun dari kandang ayam yang sudah matang, sebab kandang ayam ni memang diatas bukit. kami pergi ke kandang anak ayam. kandang ni lain sikit sebab kurang bau, kurang tahi, tapi sangat panas. rupanya kalau anak ayam perlu dalam keadaan yang panas pula supaya ianya dapat membesar dengan sihat dan cergas.

Inilah dia Datin Z. eh, bukan, inilah dia si penulis blog yang gebu :p saya memerlukan banyak kekuatan untuk memegang anak ayam sebab dalam hidup saya, saya sangat takut kepada semua binatang, serangga, reptilia,ehh apa2 ja la makhluk lain termasuklah kucing. jadi jangan hairanlah kalau gambar diatas seperti saya sedang memicit anak ayam itu sehingga ianya mengembang di depan. hahahahahaha :D

setelah itu, ayam2 itu dihantar ke kilang ayam untuk disembelih. ayam disembelih tidak ada saya gambar kerana selalunya ayam itu akan disembelih pada malam hari sehingga suboh,kerana seawal pagi lagi ayam itu akan dihantar ke pasar, supermarket and so on.

random stories;

#1: saya terfikir adakah lagi lelaki MALAYSIA yang berumur macam saya ni sanggup kerja di kandang ayam,and so on. sebab selama ni saya tengok, lelaki zaman sekarang lebih suka lenggang kangkung, mengurat2, kerja di pejabat, and so on. so, credits to pekerja asing yang kerja di sana untuk bagi kamurang makan ayam~!

#2: I am proud to have a father that is so hardworking dan tidak malu kerja as a lorry driver. and I really dont care naik lori jalan2 di bandar,sebab lori babah saya ada aircond. dari yang malu naik lori, dan sanggup naik kereta, padahal kereta dorang bukan ada aircond pun. hahahah shame on you!

#3: bau tahi ayam sangat lah menusuk di kalbu, ba sudah namanya tahi, ada meh tahi yang wangi? kalau ada pun tahi yang baunya natural, mcm tahi cicak. hahahahah (sot punya ayat :D )

#4: okay, babai. nanti saya update blog lagi. cari cerita dulu... selamat menonton Piala Dunia dan Free Gaza!

Comments

Popular posts from this blog

aku demam, batuk, dan gatal2 satu badan;

hellooooooww meellooowww mashimellow watermelonlow,and bla bla bla..entah apa punya introduction. sangat tidak menarik. sampai aku rasa aku nak hentak kepala manja2 kat dinding. hari ni aku perlu aktifkan mood sakit aku. cian aku, entah berjangkit dari siapa la ni, sampai aku punya flu dan batuk2 timbul. semalam, ya ampun, punya susah mahu tidur. aku bersin non stop. bayangkan la aa..sampai aku rasa mahu cabut hidung aku malam tu juga, dan tidur dengan lena. dek kerana bersin yang x henti, sampai menganggu diriku untuk bermimpi yang indah2 bersama tersayang,aku bangun pagi tadi, macam mahu pengsan. semua berpusing2, sampai aku menangis sorang2 dalam bilik. Tsk..tsk.. T___T dah lah sekarang tidur sorang, memang sadis lah. seri ketuk pintu tadi pagi, dia dah siap p kuliah. aku pun buka pintu, dengan rambut menggerbang semacam, sumpah, kalau aku jalan2 jam 2 atau 3 pagi, orang sangka aku hantu. kwang3x.. aku gtaw aku tak p kuliah, dan sms si bebeh. minta simpati kunun. supaya ada kekuatan

Martabak Jawa Tawau;

tajuk entri macam resipi saja kan. walhal cerita dibawah ini tiada kaitan sama resipi samaada resipi hidup ataupun resipi yang mati. LOL. kurang dari lima minggu lagi aku akan bertapak di bumi Tawau. pejam celik, makan tidur, ketawa menangis, akhirnya 5 tahun lebih sudah di lalui. Alhamdullilah, aku masih bernafas lagi. banyak hal yang berubah dalam diri tapi yang terlalu obvious ialah berat badan. ya, semakin hari semakin gumuk! yes! pencapaian yang paling hebat sepanjang hidup. ayat aku macam bangga jak kan berat badan naik, tapi dalam hati siapa tahu. i sedih tau. dalam hati i meronta2 nak kuyuskan badan, tapi tiap kali i nampak makanan, i terus gembira. i lupa yang i bersedih sebab gemuk. menci tau makanan banyak sedap sedap, especially kat Tawau ni. boleh lah aku bagi gelaran tempat ni syurga makanan. dari nasi goreng lalap, ke es teller, ke bontot ayam (aii tiba tiba masuk list, huahuahua) dan yang paling penting, tadaaaaaaaaaaaaaaaaaa MARTABAK JAWA. ngeh ngeh ngeh Mar

SBE 4; SK Sri Gaya #1

Ini adalah Pengalaman Berasaskan Sekolah saya yang terakhir. dan kami memilih untuk pergi ke SK Sri Gaya. sepanjang empat kali SBE ini, mesti saya buat dengan roomate saya sendiri. alasan utama kami pergi sekolah ni adalah sekolah ni dekat dengan ofis bapa dia and mahu rasa pengalaman yang terbaru di sekolah kluster. so, ini dia cerita hari pertama di SK Sri Gaya; bangun sahur tadi jam 3.30 pagi. after that, sambung tidur. haha and kami lambat bangun lepas tu. terjaga dalam jam 6 pagi. okay, sangat kelam kabut. borang kami langsung belum isi. sampai saja sekolah, nasib baik belum mula perhimpunan lagi. cari mana Bilik Guru Besar dan sekali tengok di dalam, ada sudah beberapa guru pelatih lain yang buat SBE sana. dari IPG Keningau dan Kent. so, tidaklah kami berduaan ja di sekolah sepanjang minggu ni. GB buat temu bual dengan kami. dan dia tanya2 the previous school kami pergi.SK Sg Bedaun di Labuan, SK Weston di Beaufort, SK Likas di KK.then suddenly GB tu tanya. GB: Aik? kenapa boleh