Skip to main content

jodoh itu terletak di tangan Allah;

jarang rasanya aku buat entri dimana aku cakap dari segi view aku mengenai love. sebab aku rasa ianya terlalu jiwang dan juga tidak sesuai untuk aku cakap sedangkan aku ni belum ada banyak pun ilmu. setakat cinta-cinta monyet di zaman sekolah mana lah boleh samakan dengan cinta yang sebenar kan.

banyak kali aku mengalami perpisahan dalam bercinta. bukan sekali, bukan dua, tetapi lebih. dan aku rasa setiap kali itu berakhir kerana aku. mungkin aku yang salah, atau mungkin keadaan yang memaksa untuk kami berpisah.

beberapa kali aku salahkan takdir, kenapa aku diberikan kebahagiaan dan setelah beberapa fasa ianya ditarik begitu sahaja? tatkala aku belum bersedia untuk semua itu. dimana aku mencari semua ketenangan? dimana aku perlu cari segala kekuatan untuk menghadapi semua itu bila kesedihan saja yang aku nampak?

ambil masa untuk recover jiwa dan perasaan bukannya senang. it's take a long long long time. I do a lot of things such as crying, cari kata-kata motivasi, share masalah dengan kawan, tapi rasanya semua itu belum cukup lagi untuk buat aku move on. lama kelamaan aku sedar hanya ada satu cara sahaja untuk move on dengan senang, iaitu dengan mengajar hati itu melepaskan. semua nya ada dalam DIRI kita. DIRI kita.

ya, aku akui. memang betul. kalau sudah ditakdirkan untuk bersama, biar seorang di India dan seorang di negara China sekalipun, memang akan kembali bersama. jadi berhenti untuk memaksa diri untuk kembali bersama. kalau sudah takdir Allah mengatakan, sudah tiada jodoh, maka terima lah dengan hati yang terbuka. sudah pasti setiap yang ditentukan oleh Allah itu ada hikmah di sebaliknya.

biar sepuluh kali, bertemu dan berpisah,bercinta dan bermusuh, kalau sudah takdir Allah, memang akan ada jalan juga untuk dipertemukan kembali.

ingatlah bahawa Allah sudah menulis jodoh kita di Loh Mahfuznya lagi. kadang kala Allah menghantar orang yang sudah semestinya bukan mempunyai kualiti yang kita inginkan, tetapi Allah menghantar seseorang yang memang kita perlukan.

tidak mungkin Dia memberikan kepada hambanya seorang pasangan yang akan menyiksakan hidupnya? dan juga yang akan memberikan nya kesedihan semata. jika Dia menghantarnya sekalipun, pasti ianya adalah sebuah dugaan yang cuba diberikan kepada kita. 

kita tidak tahu bila orang itu akan tiba, tapi apa yang penting bersabarlah untuk menunggu masa itu.


Alhamdullilah, Allah sudah menemukan aku seorang yang lebih baik dari sebelumnya. tapi, aku tidak dapat memastikan bahawa dia adalah jodohku atau tidak. biar masa yang tentukan semuanya, cuma apa yang boleh dilakukan sekarang adalah melakukan yang terbaik dan menikmati kebahagiaan yang diberikan sebaik mungkin.

Comments

dfordimple said…
as cliche as it sound, but i just wanna say, i understand what u feel dear Zati.
sis bc ko pny entri gini, sis xmo bg nasihat whatsoever coz org bilang, berat mata memandang, berat lg bahu memikul. n sis sndr pernah pikul mcm apa yg ko rs ni skrg.
u know what? Bc ni entri pn buat sis mengalir tears tau x. not bcz i pity of u, but coz tsentuh dgn semangat yg ko ada - all the move on, bangkit semula lepas kecewa.-suma itu reminded me of what i also used to experience dl.
dl2 sis jg mcm ko..exactly hmpr sm experience mcm ko dlm love, balik2 kecewa yg smpi hilang kepastian, will i ever find my happiness ever again?
n truth indeed mcm segala quote tu, once ko move on, yg better will come along in replace. bukan sj better, but also d best.
ini entri bikin sis lega jg after all those tears, bcz i know u're fine now. despite ko x tau mcmn ms depan relationship yg skrg ni, it's ok. doa n usaha sj la kan yg tbaik..yg pasti, insyaAllah lepas ni yg tbaik itu ttp menunggu.
huuuu. ya sis.smua yg berlaku dlam hidup sy buat sy kuat and never know saya ada semua kekuatan tu.

and it's not easy actually to move on, tapi i believe time will heal everything =)

thanks sis, for being so concern about me. huuuu i do appreciate it =')

Popular posts from this blog

A letter to Arwah Mohd Bahrul Azam Bin Mohd Sirat;

Dan ingatlah, Allah tidak sekali-kali akan melambatkan kematian seseorang atau sesuatu yang bernyawa apabila sampai ajalnya dan Allah amat mendalam pengetahuannya mengenai segala Yang kamu kerjakan (QS. Al-Munafiqun : 11).
Assalamualaikum. Aku baru sahaja selesai dari hospital. Pelbagai rasa ku rasai dalam malam ini. Aku seolah olah tidak percaya, bahawa dia pergi buat selamanya.
Post aku mungkin agak panjang. Sebab aku sendiri tidak ada point utama. Aku cuma mahu menulis betapa kehilangan seseorang yang sangat rapat dalam jiwa kita tidak semudah di sangka. Sedangkan melihat aktor mati dalam drama sudah buat aku menangis semahunya, apatah lagi di dunia nyata.
Aku mengenali arwah seawal Jun 2010. Ketika itu, aku masih ingat bahawa aku salah seorang fasilitator untuk minggu orientasi arwah. Jujur aku tidak mengenali arwah sangat ketika itu. Namun, seminggu selepas orientasi ada satu chat keluar di ruangan facebook
"Hi, nak pinjam buku boleh?" (i dont remember buku apa) and I r…

ISU PENEMPATAN PELAJAR-PELAJAR LEPASAN IPG AMBILAN JANUARI 2009

Aku copy paste status ini dari group PISMP AMBILAN JANUARI 2009 =D

KEHADIRAN:

1) Datuk Ir. Dr. Wee Ka Siong
2) Dr Rodziah (Timbalan Pengarah Bahagian Pengurusan Sekolah Harian)
3) 2 orang wakil Bahagian Pengurusan Sumber Manusia
4) 7 orang wakil pelajar IPG Ambilan Jan 09

TEMPAT: Bilik Mesyuarat Pejabat Timbalan Menteri Pelajaran, PUTRAJAYA

PENEMPATAN
- Habis IV & Penilaian Khas, SPP akan buat mesyuarat bagi menentukan siapa yang lulus/ gagal. Bagi penilaian khas, anda sememangnya akan lulus.
- Kemudian SPP akan beri nama kepada BPSM (Jangkaan siap dalam masa 2 minggu)
- Daripada BPSM, nama akan diberi ke BPSH untuk penempatan.
- Data untuk pengagihan penempatan sudah ada, namun BPSH perlu menguruskan pertukaran guru-guru sedia ada terlebih dahulu baru boleh laksanakan penempatan.
- Rakan-rakan interim kemungkinan besar akan dikekalkan di sekolah anda berkhidmat sekarang.

SEBAB PENEMPATAN LEWAT
- Kes Lahad Datu (Perkara luar jangka), KPM & SPP tidak boleh pinggirkan Sabah.
- Sistem open mark…

Martabak Jawa Tawau;

tajuk entri macam resipi saja kan. walhal cerita dibawah ini tiada kaitan sama resipi samaada resipi hidup ataupun resipi yang mati. LOL.

kurang dari lima minggu lagi aku akan bertapak di bumi Tawau. pejam celik, makan tidur, ketawa menangis, akhirnya 5 tahun lebih sudah di lalui. Alhamdullilah, aku masih bernafas lagi. banyak hal yang berubah dalam diri tapi yang terlalu obvious ialah berat badan. ya, semakin hari semakin gumuk! yes! pencapaian yang paling hebat sepanjang hidup.
ayat aku macam bangga jak kan berat badan naik, tapi dalam hati siapa tahu. i sedih tau. dalam hati i meronta2 nak kuyuskan badan, tapi tiap kali i nampak makanan, i terus gembira. i lupa yang i bersedih sebab gemuk. menci tau makanan banyak sedap sedap, especially kat Tawau ni. boleh lah aku bagi gelaran tempat ni syurga makanan. dari nasi goreng lalap, ke es teller, ke bontot ayam (aii tiba tiba masuk list, huahuahua) dan yang paling penting, tadaaaaaaaaaaaaaaaaaa MARTABAK JAWA. ngeh ngeh ngeh
lagi sedap …