Skip to main content

rindu zaman JPP;

aku masukkan e-mail dan password, aku sign in ke laman sosial Facebook. 

aku gerakkan cursor ke bawah cuba untuk melihat news feed apa yang best. 

turun naik,

turun naik. 

hambar. 

bosan. 

kalau saja musim kuliah sekarang, ramai orang akan update status. 

pasal study, 
assignment, 
psal gaduh sana sini, 
pasal cinta 
and so on. 

musim cuti begini, semuanya boring. tak boleh salahkan pun, mungkin tiada line internet di kawasan mereka. rindu. ya, aku rindu semua itu. sedar tidak sedar, tahun depan, kehidupan pelajar bukan milik aku. semuanya hanya kenangan semata.

tiba tiba aku ternampak satu gambar. satu gambar yang cukup untuk aku imbas semua kenangan sebagai seorang pelajar yang sangat penuh manis dan pahitnya. semuanya disini. yang mengajar aku mengenai erti kehidupan, erti persahabatan, dan segala erti berkaitan dunia kampus.

satu ketika dulu, sebahagian dari Jawatankuasa Perwakilan Pelajar
masa awal awal aku masuk kampus, PPISMP, aku dah set awal awal dalam kepala otak aku, aku akan join persatuan ni. sebab aku suka urus aktiviti, and so on. aku ikut pilihanraya more than two times. tapi dua kali kalah. atas sebab apa? sebab aku bukan favorite person kat kampus. aku tidak kumpul banyak kawan, tapi aku kumpul banyak musuh =) yes, jujur aku katakan. tak ramai yang suka aku, kutuk aku? definitely, yes. ramai, lelaki perempuan semua sama. tapi aku tak salahkan pun mereka, mungkin sebab memang sifat aku yang bukan pandai ambil hati orang.

masuk JPP, memang superb. aku banyak kenal pensyarah, staff sokongan, and even masa ni aku kenal rapat dengan Pengarah and Timbalan. since banyak urusan, kertas kerja at the end kena minta sign kan dengan both of them. lepastu aku kenal siapa yang boleh aku percaya, siapa yang perlu aku elakkan. ada beberapa ketika, aku sendiri keliru untuk pilih kawan ataupun kerja. it's not easy for me. 

I lost some of my bestfriend masa masuk JPP. maybe sebab busy, dan tiada masa dalam asrama, aktiviti sama kawan pun memang kurang. full komitmen semua dengan JPP. and sampai sekarang I regret it. tapi menyesal macamana pun, everything went back to normal. sebab macam orang cakap 'kalau sudah jodoh tak kemana', macam tu juga dengan friendship. at the end, aku kenal siapa yang dapat terima baik dan buruknya aku, siapa yang kenal inside and outside diri aku (mereka tahu mereka siapa, and I love them so much!)

dalam JPP ni juga aku belajar untuk urus fail, buat kertas kerja, buat laporan dan minit mesyuarat. and smua tu aku rasa memang penting. terutama masa Internship sebulan. walaupun semua fail JPP aku dah hilang oleh virus, nasib baik otak aku masih bole ingat semua. jadi tak ada masalah untuk aku masa tu urus semua. dan aku pasti, nanti dah kerja, memang ini akan dibuat seumur hidup. 

not only that, di sini juga aku belajar how to respect orang. tapi aku tak belajar sangat masa dalam JPP, resign dari JPP, aku sedar semua tu. memang terlambat, but at least, aku ada pengajaran juga. tak lah aku kasi tinggal macam tu ja tanpa sebarang pengajaran kan.

kesimpulannya, aku rindu semua ini.

Comments

Popular posts from this blog

Martabak Jawa Tawau;

tajuk entri macam resipi saja kan. walhal cerita dibawah ini tiada kaitan sama resipi samaada resipi hidup ataupun resipi yang mati. LOL. kurang dari lima minggu lagi aku akan bertapak di bumi Tawau. pejam celik, makan tidur, ketawa menangis, akhirnya 5 tahun lebih sudah di lalui. Alhamdullilah, aku masih bernafas lagi. banyak hal yang berubah dalam diri tapi yang terlalu obvious ialah berat badan. ya, semakin hari semakin gumuk! yes! pencapaian yang paling hebat sepanjang hidup. ayat aku macam bangga jak kan berat badan naik, tapi dalam hati siapa tahu. i sedih tau. dalam hati i meronta2 nak kuyuskan badan, tapi tiap kali i nampak makanan, i terus gembira. i lupa yang i bersedih sebab gemuk. menci tau makanan banyak sedap sedap, especially kat Tawau ni. boleh lah aku bagi gelaran tempat ni syurga makanan. dari nasi goreng lalap, ke es teller, ke bontot ayam (aii tiba tiba masuk list, huahuahua) dan yang paling penting, tadaaaaaaaaaaaaaaaaaa MARTABAK JAWA. ngeh ngeh ngeh Mar

SBE 4; SK Sri Gaya #1

Ini adalah Pengalaman Berasaskan Sekolah saya yang terakhir. dan kami memilih untuk pergi ke SK Sri Gaya. sepanjang empat kali SBE ini, mesti saya buat dengan roomate saya sendiri. alasan utama kami pergi sekolah ni adalah sekolah ni dekat dengan ofis bapa dia and mahu rasa pengalaman yang terbaru di sekolah kluster. so, ini dia cerita hari pertama di SK Sri Gaya; bangun sahur tadi jam 3.30 pagi. after that, sambung tidur. haha and kami lambat bangun lepas tu. terjaga dalam jam 6 pagi. okay, sangat kelam kabut. borang kami langsung belum isi. sampai saja sekolah, nasib baik belum mula perhimpunan lagi. cari mana Bilik Guru Besar dan sekali tengok di dalam, ada sudah beberapa guru pelatih lain yang buat SBE sana. dari IPG Keningau dan Kent. so, tidaklah kami berduaan ja di sekolah sepanjang minggu ni. GB buat temu bual dengan kami. dan dia tanya2 the previous school kami pergi.SK Sg Bedaun di Labuan, SK Weston di Beaufort, SK Likas di KK.then suddenly GB tu tanya. GB: Aik? kenapa boleh

aku demam, batuk, dan gatal2 satu badan;

hellooooooww meellooowww mashimellow watermelonlow,and bla bla bla..entah apa punya introduction. sangat tidak menarik. sampai aku rasa aku nak hentak kepala manja2 kat dinding. hari ni aku perlu aktifkan mood sakit aku. cian aku, entah berjangkit dari siapa la ni, sampai aku punya flu dan batuk2 timbul. semalam, ya ampun, punya susah mahu tidur. aku bersin non stop. bayangkan la aa..sampai aku rasa mahu cabut hidung aku malam tu juga, dan tidur dengan lena. dek kerana bersin yang x henti, sampai menganggu diriku untuk bermimpi yang indah2 bersama tersayang,aku bangun pagi tadi, macam mahu pengsan. semua berpusing2, sampai aku menangis sorang2 dalam bilik. Tsk..tsk.. T___T dah lah sekarang tidur sorang, memang sadis lah. seri ketuk pintu tadi pagi, dia dah siap p kuliah. aku pun buka pintu, dengan rambut menggerbang semacam, sumpah, kalau aku jalan2 jam 2 atau 3 pagi, orang sangka aku hantu. kwang3x.. aku gtaw aku tak p kuliah, dan sms si bebeh. minta simpati kunun. supaya ada kekuatan