Skip to main content

Day 07: The most amazing thing to ever happen to you;

tiada jawapan yang lebih tepat, melainkan diterima masuk ke IPG Kampus Tawau sebagai one of student untuk course Pengajian Sosial =) itulah perkara yang paling amazing sepanjang 21 tahun hidup sebagai manusia. hehe

ya la, keluar saja dari sekolah, tunggu result SPM, mestilah bercita-cita mahu sambung study kan. at first, aku diterima masuk ke UDM dalam Diploma TESL. siap pergi interview lagi di Terrenganu. tapi, ada kalanya tolak yang satu, dan terima yang lebih baik. aku adalah calon rayuan temuduga untuk masuk IPG. so, bila dapat tu, bersyukur gila!

apatah lagi, bila dapat tahu berjaya interview dan diterima masuk. yahoooo, cannot explain macamana perasaan time tu. akhirnya cita-cita dari kecil mahu jadi cikgu tercapai juga =) walaupun ditempatkan di Tawau, ehem ehem, di area balung yang dikelilingi kelapa sawit, aku hanya mampu bersabar dan merungut selalu ;p tapi, aku tetap terima keadaan juga pun.

dan ada beberapa perkara yang aku rasa, aku perlu bersyukur sekarang. iaitu KALAU AKU TAK MASUK KE IPG;

#1;mana mungkin aku akan dapat elaun yang besar dan tidak perlu mengapply PTPTN

#2; mana mungkin aku belajar untuk urus diri sendiri dari pagi sampai ke tengah malam

#3; mana mungkin aku sedar bahawa aku mempunyai tenaga yang kuat juga untuk angkat air dari tangki bila tiada air

#4; mana mungkin aku sedar bahawa aku sebenarnya tabah untuk menghadapi segala cabaran di kampus selama 4 tahun

#5; mana mungkin aku tahu bahawa aku sebenarnya suka mengurus segala aktiviti kampus

#6; mana mungkin aku sedar bagaimana hendak menilai seorang sahabat

#7; mana mungkin aku tahu Tawau ini banyak makanan yang murah dan sedap. such as; Nasi Lalap, Martabak Jawa and so on

#8; mana mungkin aku menangis tatkala macroteaching aku gagal

#9; mana mungkin aku tidak tidur semalaman menyiapkan assignment

#10; mana mungkin aku tahu bahawa hidup berdikari adalah lebih baik dari bergantung orang lain

#11; mana mungkin aku sedar betapa pentingnya duit untuk hidup dan bernilainya duit 10 sen terutama ketika mencuci kain dan membeli air mineral

#12; mana mungkin aku tahu ada orang sanggup pentingkan diri sendiri untuk berjaya

#13; mana mungkin aku sedar bahawa pensyarah dan juga staff sokongan itu manusia juga sebenarnya yang boleh melakukan kesilapan

#14; mana mungkin aku sedar bahawa aku boleh sebenarnya menjadi seorang pengacara majlis

#15; mana mungkin aku diberikan kebahagiaan seperti ini sekarang =) Alhamdullilah~

#16; dan banyak lagi yang tak boleh diungkap dengan perkataan.

so,kesimpulannya, masuk ke IPG adalah perkara yang paling AMAZING pernah berlaku dalam hidup aku. wehhhhhhhhhhhoo


Comments

cikazie90 said…
Assalamualaikum, kak teja. Best la post kak kali ni...membuat saya sedar bahawa byk sudah yg kita pelajari slps masuk IPG especially IPGKT...
waalaikumsalam azie =)
thanks aa~
yeap, mmg banyak sda yg kita belajar, dan kebanyakkannya pun kita tak sedar tu. hehe

Popular posts from this blog

aku demam, batuk, dan gatal2 satu badan;

hellooooooww meellooowww mashimellow watermelonlow,and bla bla bla..entah apa punya introduction. sangat tidak menarik. sampai aku rasa aku nak hentak kepala manja2 kat dinding. hari ni aku perlu aktifkan mood sakit aku. cian aku, entah berjangkit dari siapa la ni, sampai aku punya flu dan batuk2 timbul. semalam, ya ampun, punya susah mahu tidur. aku bersin non stop. bayangkan la aa..sampai aku rasa mahu cabut hidung aku malam tu juga, dan tidur dengan lena. dek kerana bersin yang x henti, sampai menganggu diriku untuk bermimpi yang indah2 bersama tersayang,aku bangun pagi tadi, macam mahu pengsan. semua berpusing2, sampai aku menangis sorang2 dalam bilik. Tsk..tsk.. T___T dah lah sekarang tidur sorang, memang sadis lah. seri ketuk pintu tadi pagi, dia dah siap p kuliah. aku pun buka pintu, dengan rambut menggerbang semacam, sumpah, kalau aku jalan2 jam 2 atau 3 pagi, orang sangka aku hantu. kwang3x.. aku gtaw aku tak p kuliah, dan sms si bebeh. minta simpati kunun. supaya ada kekuatan

Martabak Jawa Tawau;

tajuk entri macam resipi saja kan. walhal cerita dibawah ini tiada kaitan sama resipi samaada resipi hidup ataupun resipi yang mati. LOL. kurang dari lima minggu lagi aku akan bertapak di bumi Tawau. pejam celik, makan tidur, ketawa menangis, akhirnya 5 tahun lebih sudah di lalui. Alhamdullilah, aku masih bernafas lagi. banyak hal yang berubah dalam diri tapi yang terlalu obvious ialah berat badan. ya, semakin hari semakin gumuk! yes! pencapaian yang paling hebat sepanjang hidup. ayat aku macam bangga jak kan berat badan naik, tapi dalam hati siapa tahu. i sedih tau. dalam hati i meronta2 nak kuyuskan badan, tapi tiap kali i nampak makanan, i terus gembira. i lupa yang i bersedih sebab gemuk. menci tau makanan banyak sedap sedap, especially kat Tawau ni. boleh lah aku bagi gelaran tempat ni syurga makanan. dari nasi goreng lalap, ke es teller, ke bontot ayam (aii tiba tiba masuk list, huahuahua) dan yang paling penting, tadaaaaaaaaaaaaaaaaaa MARTABAK JAWA. ngeh ngeh ngeh Mar

SBE 4; SK Sri Gaya #1

Ini adalah Pengalaman Berasaskan Sekolah saya yang terakhir. dan kami memilih untuk pergi ke SK Sri Gaya. sepanjang empat kali SBE ini, mesti saya buat dengan roomate saya sendiri. alasan utama kami pergi sekolah ni adalah sekolah ni dekat dengan ofis bapa dia and mahu rasa pengalaman yang terbaru di sekolah kluster. so, ini dia cerita hari pertama di SK Sri Gaya; bangun sahur tadi jam 3.30 pagi. after that, sambung tidur. haha and kami lambat bangun lepas tu. terjaga dalam jam 6 pagi. okay, sangat kelam kabut. borang kami langsung belum isi. sampai saja sekolah, nasib baik belum mula perhimpunan lagi. cari mana Bilik Guru Besar dan sekali tengok di dalam, ada sudah beberapa guru pelatih lain yang buat SBE sana. dari IPG Keningau dan Kent. so, tidaklah kami berduaan ja di sekolah sepanjang minggu ni. GB buat temu bual dengan kami. dan dia tanya2 the previous school kami pergi.SK Sg Bedaun di Labuan, SK Weston di Beaufort, SK Likas di KK.then suddenly GB tu tanya. GB: Aik? kenapa boleh