Skip to main content

Aku ada sebulan lagi di IPG Kampus Tawau;

bila bangun pagi tadi, aku kira kira, macam aku ada sebulan lagi untuk tinggal di kampus ni. semalam aku tak dapat tidur. sebab satunya aku kepanasan, biarpun tidur bawah kipas tapi tetap rasa panas. al maklumah orang yang banyak lelemakss ni memang cepat kepanasan sikit. tapi bukan sebab aku kepanasan, tapi otak aku berfikir banyak benda. salah satunya, aku terfikir, nak tulis entri apa esok. huahuahua. assignment KISSM belum siap lagi, tulis entri blog pula yang difikir dulu. lepas tu aku terfikir, yang aku cuma ada sebulan lagi untuk hidup sebagai seorang GURU PELATIH.

kalau tanya aku dah ready untuk jadi guru sebenar; maybe aku tak ada jawapan. aku tak tahu apa yang ada dalam kepala hotak aku. nanti aku cakap aku dah ready, tiba tiba sampai sekolah aku tak bersemangat susah juga. nanti cakap tak ready, macam nak kena penampar pula. haha lima tahun belajar, 4 kali PBS, 3 kali praktikum, 1 kali internship, masih tak ready? masalah tul perempuan ni. haaaa tu la, dalam kepala, makanan, makanan, makanan!

dalam kesibukan menghabiskan sisa hidup di sini (sibuk lah sangat, macam banyak masa untuk tidur, makan dan tengok drama korea adalah), aku macam nak senaraikan lah what should I do selama 1 bulan aku kat sini. for sure, semua ni angan angan semata. tapi sedikit demi sedikit aku akan cuba penuhkan checklist aku untuk kehidupan disini.

tanpa keberanian mimpi tak akan jadi kenyataan
aisehhmen.
ayat. pergh.

1) Taking pictures all over the campus.

kemain, wishlist pertama dalam english. huahuahua. ya, itu sudah seharusnya aku buat. aku nak bergambar2 disetiap penjuru kampus. tandas library, tandas makmal sains, kat dalam dapur kafeteria, dapur medan selera, kat tangki, dekat flat staff, kat pondok sekuriti, yang penting semua tempat lah. tapi bukan aku seorang lah. gila ke apa syok sendiri. aku akan angkut geng aku sekali untuk bergambar. tapi bilakah masa sesuai? hujung minggu? hujung minggu aku ni sibuk tidur = = " hari biasa pula, petang aku tidur . hampeh betul. haha! tapi akan ku wujudkan satu hari untuk aku tak tidur. harus! 

2) Memaafkan yang menyakitkan hati

ada orang kata, if susah nak tidur malam tu, maybe sebab kita ada simpan dendam dalam hati. so, buang la dendam2 itu. maafkan orang yang menyakitkan hati kita. aku dah cuba, tapi selalu bila aku dah maafkan, mesti akan aku ingat juga semua kata kata cacian mereka, kata kata umpatan itu, sehinggakan aku seperti berdendam. dan sekarang, Insya Allah, aku akan buang yang keruh, ambil yang jernih. aku akan belajar untuk memaafkan. aku akan lawan bisikan2 syaitan yang meminta aku membenci. benci benci tak bagus tau untuk kesihatan. no no no.

3) Main di padang.

haha mcamana boleh jadi salah satu checklist ni? buat pengetahuan hadirin dan hadirat yang dikasihi sekalian, selama aku hidup di kampus ini 5 tahun, tak sampai 30 kali aku turun padang untuk bermain apa jenis permainan sekalipun. haha sebab aku malas. lagipun, aku rendah diri lah. kan selalu yang main ni atlet, lepastu kurus2, ni yang badan macam aku ni, malu lah nak turun. jadi aku pun tidur je la. haha tidur tak malu pula kan?

4) Turun kuliah on time dan selalu datang

aku memang ada kemalasan untuk turun kuliah sebenarnya. apatah lagi sekarang ni, dah memang tak ada kelas. umpama if ke kelas, dan tak buat apa2 tu, membuang masa. tetapi untuk sebulan ini, aku akan pastikan aku turun, walaupun lambat siikkkkiiitt =p set dalam kepala, tahun depan aku tak akan ke kuliah lagi. set set set.

5) Steamboat di asrama

hah! ko gila masak masak di asrama? 

6) Senyum dengan semua orang yang dilalu

masalah ni sebenarnya checklist aku. sebab sepanjang aku kat sini, aku ada problem nak senyum dengan orang yang dah la tak cantik/hensem, sombong lagi, tak pandai senyum lagi, and yang paling pantang dalam hidup aku bila junior aku lebih bertrep tak senyum. aigoo. annoying much. tapi dek kerana sebulan lagi ni, aku try la senyum dengan semua. biar tak dilayan pun, aku senyum juga. biar ada yang kata aku gila, aku senyum. tahun depan kita tak akan bertemu lagi pun

=)    =)     =)     =)     =) *senyuman kambing aku*

7) KUYUS. KURUS.

taip kurus pun tak pass. apa lagi nak berniat begitu. haha dah tu checklist no 7 lagi. ketara lah memang tak ada dalam kepala buat masa ini.

8) Ronda bandar Tawau untuk makan.

sarapan; pisang goreng cheese + mango sago
lunch; di restoran Milennium
petang; martabak jawa 
malam; nasi lalap

*hasil perbincangan bersama Seri dan Wanti.

9) Cari Jodoh

okay. checklist ni out. saja tulis nak penuhkan 10. haha ngader2 juga nak 10 kan.

10) Live life to the happiest

wah bermula dengan checklist english ku akhiri juga dengan english gitu. haha. biar grammar tunggang terbalik, yang penting ai yakin nak menulis dalam english. ngeh ngeh ngeh. so mari happy happy kita! hoooyeaaahhh

sekian sahaja checklist ku yang tak seberapa. penatnya tulis entri panjang panjang. terus lapar balik, nak berlari ah kejap lagi ke Medan Selera. Seri cakap tadi ada Mee Kari. wah dah terbayang2 ni.

kepada semua warga2 kampus ku, kalau jumpa tu, senyum lah yer. biar you all annoying much kat ai, senyum itu harus. ingat, sebulan lagi disini. sebulan.

senyum tak perlu kata apa apa

Comments

Popular posts from this blog

aku demam, batuk, dan gatal2 satu badan;

hellooooooww meellooowww mashimellow watermelonlow,and bla bla bla..entah apa punya introduction. sangat tidak menarik. sampai aku rasa aku nak hentak kepala manja2 kat dinding. hari ni aku perlu aktifkan mood sakit aku. cian aku, entah berjangkit dari siapa la ni, sampai aku punya flu dan batuk2 timbul. semalam, ya ampun, punya susah mahu tidur. aku bersin non stop. bayangkan la aa..sampai aku rasa mahu cabut hidung aku malam tu juga, dan tidur dengan lena. dek kerana bersin yang x henti, sampai menganggu diriku untuk bermimpi yang indah2 bersama tersayang,aku bangun pagi tadi, macam mahu pengsan. semua berpusing2, sampai aku menangis sorang2 dalam bilik. Tsk..tsk.. T___T dah lah sekarang tidur sorang, memang sadis lah. seri ketuk pintu tadi pagi, dia dah siap p kuliah. aku pun buka pintu, dengan rambut menggerbang semacam, sumpah, kalau aku jalan2 jam 2 atau 3 pagi, orang sangka aku hantu. kwang3x.. aku gtaw aku tak p kuliah, dan sms si bebeh. minta simpati kunun. supaya ada kekuatan

SBE 4; SK Sri Gaya #1

Ini adalah Pengalaman Berasaskan Sekolah saya yang terakhir. dan kami memilih untuk pergi ke SK Sri Gaya. sepanjang empat kali SBE ini, mesti saya buat dengan roomate saya sendiri. alasan utama kami pergi sekolah ni adalah sekolah ni dekat dengan ofis bapa dia and mahu rasa pengalaman yang terbaru di sekolah kluster. so, ini dia cerita hari pertama di SK Sri Gaya; bangun sahur tadi jam 3.30 pagi. after that, sambung tidur. haha and kami lambat bangun lepas tu. terjaga dalam jam 6 pagi. okay, sangat kelam kabut. borang kami langsung belum isi. sampai saja sekolah, nasib baik belum mula perhimpunan lagi. cari mana Bilik Guru Besar dan sekali tengok di dalam, ada sudah beberapa guru pelatih lain yang buat SBE sana. dari IPG Keningau dan Kent. so, tidaklah kami berduaan ja di sekolah sepanjang minggu ni. GB buat temu bual dengan kami. dan dia tanya2 the previous school kami pergi.SK Sg Bedaun di Labuan, SK Weston di Beaufort, SK Likas di KK.then suddenly GB tu tanya. GB: Aik? kenapa boleh

Martabak Jawa Tawau;

tajuk entri macam resipi saja kan. walhal cerita dibawah ini tiada kaitan sama resipi samaada resipi hidup ataupun resipi yang mati. LOL. kurang dari lima minggu lagi aku akan bertapak di bumi Tawau. pejam celik, makan tidur, ketawa menangis, akhirnya 5 tahun lebih sudah di lalui. Alhamdullilah, aku masih bernafas lagi. banyak hal yang berubah dalam diri tapi yang terlalu obvious ialah berat badan. ya, semakin hari semakin gumuk! yes! pencapaian yang paling hebat sepanjang hidup. ayat aku macam bangga jak kan berat badan naik, tapi dalam hati siapa tahu. i sedih tau. dalam hati i meronta2 nak kuyuskan badan, tapi tiap kali i nampak makanan, i terus gembira. i lupa yang i bersedih sebab gemuk. menci tau makanan banyak sedap sedap, especially kat Tawau ni. boleh lah aku bagi gelaran tempat ni syurga makanan. dari nasi goreng lalap, ke es teller, ke bontot ayam (aii tiba tiba masuk list, huahuahua) dan yang paling penting, tadaaaaaaaaaaaaaaaaaa MARTABAK JAWA. ngeh ngeh ngeh Mar