Skip to main content

stages of relationship;

lately aku macam kehilangan jiwa. macam orang yang tiada perasaan, yang hide feeling dan ketawa depan orang, dan anggap semua macam biasa saja. but then, rasanya menipu diri sendiri ni lagi teruk rasanya. bila baca blog kak iza tadi, she wrote an entry pasal relationship stages, and aku pun rasa entri pasal ni best mahu cerita, so I read some of the stages in google, and cari d youtube video pasal tu. and now, will summary all dengan ayat aku sendiri + ayat orang lain (lebih banyak dari ayat sendiri)


STAGE 1: MEETING

waktu ini adalah waktu berjumpa. I mean kita jumpa "dia" dimana-mana saja. tak kisah lah di shopping mall, library, campus, some kind of event, wedding orang ka, or even di tandas or tempat buang sampah. haha depends on dimana Allah takdirkan kita jumpa orang tu. and time ni lah akan wujud "love at the first sight", jumpa terus suka. tapi, ada juga yang berbeza. tapi overall, the first stage adalah "aku jumpa kau, kau jumpa aku"

STAGE 2: THE CHASE

ini adalah waktu yang paling bagi butterflies in our stomach. time ni boleh tengok how much kita berabis mahu dapat attention, mahu jadi terbaik depan dia. time ni juga masa untuk tahu segalanya pasal dia. dari bila dilahirkan, tempat lahir, warna kegemaran, makanan kegemaran, and apa2 saja lah yang basic. selalunya juga time ni kita mahu spend time sama2 selalu, orang yang kita akan share problem, dan masa ini kita akan selalu cakap "he/she is the one for me!"

STAGE 3: HONEYMOON

time ni selalunya waktu paling klimaks kita ekspress feeling. time ni juga segala kejiwangan keluar. kalau boleh siap buat sajak/lagu lagi untuk si dia. bagi2 hadiah (teddy bear, and so on), taking picture's together. dimana saja pergi, mesti ada gambar besama. and stage ni selalunya kita hampir tahu semua detail sekecilnya pasal dia. i mean kisah silam dia, pasal famili dia,and bla bla bla.

STAGE 4: COMFORTABLE

some said this is the bad stage and also for us to be free but still in the relationship. dan ada juga yang cakap we already take things for granted. for example; if mula-mula dulu kena call, terus sambut, tak kisah lah time tu kita tengah buat perkara genting or yang kita suka, and bila di sms terus reply yang tak sampai 10 saat ditunggu untuk reply. but at this stage, bila call kita lambat sambut pun, boleh sudah cakap "nantilah call balik", kalau kena sms reply sejam kemudian pun okay sudah. haha! and actually, one of us already stop trying. this stage will be last for few months, or maybe few years.

STAGE 5: TOLERANCE

ni part dimana kita arguing selalu. almost everything nampak salah. sekecil kesalahan akan jadi besar. this stage wasn't bad but it wasn't great. we try to fix things tapi sentiasa tak cukup.for example;

girl: malas betul ba tadi time kuliah, bikin bad mood
boy: sabar saja lah.
girl: perkataan sabar disini tidak boleh pakai, okey.
boy: sorry2x. okay sekarang mahu makan apa?
girl: ba kau lah decide mahu makan mana. saya ikut
boy: kau la ba yang pilih dimana mahu makan
girl: pilih tempat makan pun susah ka sekarang?
boy:  saya menjadi orang yang fleksibel sini sekarang. 
girl: oh, whateverlah. *terus berlalu pergi*
boy: *cuba bersabar, tapi tak sampai 2 minit, dia akan keluarkan statement untuk bergaduh*

HAHAHAHAHAHA, well, lepastu bergaduh2, dan time ni juga kebaikan yang dulu2 di nampak tu sudah terkubur, yang nampak semua yang jahat saja.

STAGE 6: DOWNHILL

time ni sudah tiada lagi apa-apa mahu try. effort langsung tak berkesan lagi. keadaan akan menjadi sangat teruk. call pun tak lagi berjam2, asal-asal saja sebab atas dasar dia partner aku. mahu jumpa pun sudah semakin malas. sebolehnya mahu mengelak saja sebanyak mungkin. sebab risau ada berlaku apa2 pergaduhan, we tend to do things on our own

STAGE 7: BREAKING UP

now, selalunya akan bincang sudah what the best for both. dan keputusan adalah untuk break-up. the changes will so drastic. and one of us, will move on to find someone new. and the other's will get over the past. eventhough boleh jadi kawan, but things will never be the same again. antara dua ni mesti ada yang dapat broken heart lebih. 

STAGE 8: STRANGERS, AGAIN.

back to the basic. that's all.

overall, not everyone lalui stage ini. selalunya bila sudah di stage yang genting, akan ada yang try untuk kasi betul balik.  then, kembali semula ke stage honeymoon and begitulah seterusnya. sebab selepas stage comfortable tu, if still okay lagi, akan lead kepada stage commitment, and living each other together until die. 

there's only two option when you're in a relationship;
#1: getting married
#2: breaking up

but now, if you asking me what option do I choose, I really don't know. if I choose option number one, I'm still not sure with me, him or my future and of course my heart. do I really want to live with him for the rest of my life? but I also don't want to choose option number two because that is not what I want we to end up. but if we have to end up to option number two, I really don't know if we hate each other, or keeping in touch? life will separate us differently, but I think I will be thankful because I had meet you and I already do my best for us.

eventually, the truth is, now stage nya ialah satu stage yang sangat kritikal. and I really don't want to make any effort to make things right again. 

Comments

Popular posts from this blog

aku demam, batuk, dan gatal2 satu badan;

hellooooooww meellooowww mashimellow watermelonlow,and bla bla bla..entah apa punya introduction. sangat tidak menarik. sampai aku rasa aku nak hentak kepala manja2 kat dinding. hari ni aku perlu aktifkan mood sakit aku. cian aku, entah berjangkit dari siapa la ni, sampai aku punya flu dan batuk2 timbul. semalam, ya ampun, punya susah mahu tidur. aku bersin non stop. bayangkan la aa..sampai aku rasa mahu cabut hidung aku malam tu juga, dan tidur dengan lena. dek kerana bersin yang x henti, sampai menganggu diriku untuk bermimpi yang indah2 bersama tersayang,aku bangun pagi tadi, macam mahu pengsan. semua berpusing2, sampai aku menangis sorang2 dalam bilik. Tsk..tsk.. T___T dah lah sekarang tidur sorang, memang sadis lah. seri ketuk pintu tadi pagi, dia dah siap p kuliah. aku pun buka pintu, dengan rambut menggerbang semacam, sumpah, kalau aku jalan2 jam 2 atau 3 pagi, orang sangka aku hantu. kwang3x.. aku gtaw aku tak p kuliah, dan sms si bebeh. minta simpati kunun. supaya ada kekuatan

Martabak Jawa Tawau;

tajuk entri macam resipi saja kan. walhal cerita dibawah ini tiada kaitan sama resipi samaada resipi hidup ataupun resipi yang mati. LOL. kurang dari lima minggu lagi aku akan bertapak di bumi Tawau. pejam celik, makan tidur, ketawa menangis, akhirnya 5 tahun lebih sudah di lalui. Alhamdullilah, aku masih bernafas lagi. banyak hal yang berubah dalam diri tapi yang terlalu obvious ialah berat badan. ya, semakin hari semakin gumuk! yes! pencapaian yang paling hebat sepanjang hidup. ayat aku macam bangga jak kan berat badan naik, tapi dalam hati siapa tahu. i sedih tau. dalam hati i meronta2 nak kuyuskan badan, tapi tiap kali i nampak makanan, i terus gembira. i lupa yang i bersedih sebab gemuk. menci tau makanan banyak sedap sedap, especially kat Tawau ni. boleh lah aku bagi gelaran tempat ni syurga makanan. dari nasi goreng lalap, ke es teller, ke bontot ayam (aii tiba tiba masuk list, huahuahua) dan yang paling penting, tadaaaaaaaaaaaaaaaaaa MARTABAK JAWA. ngeh ngeh ngeh Mar

SBE 4; SK Sri Gaya #1

Ini adalah Pengalaman Berasaskan Sekolah saya yang terakhir. dan kami memilih untuk pergi ke SK Sri Gaya. sepanjang empat kali SBE ini, mesti saya buat dengan roomate saya sendiri. alasan utama kami pergi sekolah ni adalah sekolah ni dekat dengan ofis bapa dia and mahu rasa pengalaman yang terbaru di sekolah kluster. so, ini dia cerita hari pertama di SK Sri Gaya; bangun sahur tadi jam 3.30 pagi. after that, sambung tidur. haha and kami lambat bangun lepas tu. terjaga dalam jam 6 pagi. okay, sangat kelam kabut. borang kami langsung belum isi. sampai saja sekolah, nasib baik belum mula perhimpunan lagi. cari mana Bilik Guru Besar dan sekali tengok di dalam, ada sudah beberapa guru pelatih lain yang buat SBE sana. dari IPG Keningau dan Kent. so, tidaklah kami berduaan ja di sekolah sepanjang minggu ni. GB buat temu bual dengan kami. dan dia tanya2 the previous school kami pergi.SK Sg Bedaun di Labuan, SK Weston di Beaufort, SK Likas di KK.then suddenly GB tu tanya. GB: Aik? kenapa boleh